Formaty filmów na YouTube - YOUTUBE BEZ TAJEMNIC 3

Format to najogólniej zestaw cech danej produkcji, który nadaje jej określony charakter. W tym wpisie poznacie najciekawsze formaty prezentacji dostępne na Youtube.

Głównymi cechami formatów są:

  1. Sposób montażu.
  2. Sposób kręcenia materiału.
  3. Miejsce.
  4. Temat.
  5. Chęć wywołania u widzów określonych emocji.

​W tym rozdziale dowiecie się, jakie formaty są popularne na YouTube, a jakie już niekoniecznie. Dowiecie się również jak wybór formatu wpłynie na proces produkcji i jaki sprzęt będzie wam potrzebny, by to zrobić dobrze (W opisie każdego formatu znajdziecie sugestie dotyczące proponowanego wam sprzętu, ale w całości na sprzęt poświęcony zostanie kolejny rozdział), Charakterystykę i dobór formatu należy traktować poglądowo, aczkolwiek bardzo poważnie. Wpłynie to na proces produkcyjny jak i odbiór Waszego kanału przez widzów. Nie oznacza to, że formatów nie można mieszać, czasem nawet jest to przydatne. Pamiętajcie, że bardzo ważne jest oglądanie twórców, których lubimy, ale też i tych, których nie koniecznie lubimy a są bardzo popularni. Oglądając te produkcje postarajcie się je dopasować do odpowiednich formatów i rozłożyć na podstawe elementy. Taka analiza materiałów wideo jest mocno przydatna. Po lekturze tego rozdziału na pewno zaczniecie poważniej podchodzić do kwestii montażu a i wasz początek na YouTube będzie poważniejszy. Dzięki temu będziecie mieli lepszy start.

Prank:

Pranki to jeden z najbardziej charakterystycznych formatów - cała akcja toczy się w terenie i na dodatek z zastosowanie ukrytej kamery oraz niekiedy małych mikrofonów takich jak do podsłuchu. Większość pranków polega na wkręcaniu przechodniów w zabawne lub zaskakujące sytuacje i obserwowanie ich rekacji. To format dla bardzo odważnych osób, mających łatwość nawiązywania kontaktów. Jeśli chcecie być dobrymi pranksterami, nie możecie wstydzić się podchodzić do innych obcych Wam osób. Na dodatek często ich zachowania będą mocno nie typowe. Ale z reguły im mocniejsza reakcja tym lepiej dla filmu. Na dodatek konieczne tutaj jest zaangażowanie drugiej osoby, a nie raz i więcej. Ktoś w końcu musi Was kręcić z ukrycia. Kamery schowane w ubraniu prawie nigdy nie zdają egzaminu. Owszem jako dodatek, mogą zostać użyte. Operator musi mieć bardzo stabilne ręce z tego względu, że zwykle musi nagrywać w dużym zbliżeniu, bo przez większość czasu jest oddalony od miejsca akcji. Do kręcenia pranków polecam kamery z dobrą stabilizacją obrazu. Znam też kilka osób które z powodzeniem używają lustrzanki z teleobiektywami z dużym zoomem. Sprawdza się to ponoć idealnie chodź sam nie testowałem. Do tego jeszcze musicie zadbać o dobre nagranie dźwięku, często na zewnętrzne urządzenia, które osoba wkręcająca przechodniów musi nosić ze sobą. Może robić to mikrofonem krawatowym schowanym pod koszulką i podłączamym do cyfrowego dyktafonu. I oto cały przepis na nagranie pranka. Pochwalcie się w komentarzach jak Wam poszedł film po przeczytaniu poradnika.

Vlog:

Vlog jest prostym i często używanym formatem na YouTube. Jego główną cechą jest to, że przez większość czasu widzimy na ekranie twarz twórcy. Co ciekawsze, tematyka vlogów jest praktycznie dowolna, a charakteryzują się one tym, że są często mocno cięte. To pozwala nam na utrzymanie uwagi odbiorcy non-stop. Jak dojdziecie do wprawy może się kiedyś okazać, że nie potrzebujecie ciąć filmu. A uwagę będziecie utrzymywać cały czas. Vloger wydaje się mieć nieposkromione pokłady energetyczne, cały czas mówi. Zapytacie mnie jak to się dzieje, że nawet wdechu nie bierze. Otóż pomyłki, zastanawianie się, czy nawet momenty w których nabiera powietrza by móc mówić dalej są poprostu wycinane. We vlogach liczy się głównie osobowość autora. Sama treść, historie, które opowiada, nie muszą być jakoś szczególnie wyszukane, ale muszą być podane w sposób charakterystyczny dla danego youtubera. I wtedy są chętnie oglądane przez widzów. Nie oznacza to jednak, że trzeba podczas nagrywania być wulkanem niespożytej energii. Znam kilka przykładów bardzo spokojnych vlogów, które zdobyły sobie ogromną publiczność. Przy vlogach próg wydatków na sprzęt jest bardzo niski - spokojnie wystarczy Wam dobry telefon z kamerą, czy jakikolwiek aparat, który dobrze nagrywa dźwięk i wideo. Polecam ten format na próbę - żeby sprawdzić, czy faktycznie drzemie w Was gwiazda YouTube. Tego nauczycie się tworząc vloga:

  1. Mówić do kamery,
  2. Zgrywać materiał na komputer,
  3. Montować, 
  4. Rozmawiać z widzami.

Co ciekawsze nauczysz się tego wszystkiego praktycznie bez ponoszenia żadnych kosztów. Oczywiście jeśli będziesz vlogował profesjonalnie, potrzebujesz trochę więcej sprzętu - zwykle jakąś lustrzankę, dobry mikrofon i przynajmniej dwie lampy by równo oświetlić twarz. Bardzo istotne jest tło - nie powinno za bardzo przyciągać widza. Można kręcić w swoim pokoju, czy salonie, pod warunkiem że nie macie zbyt pstrokatych kolorów czy faktur. Osobiście polecam jednak kręcić na jednokolorowym tle i ta technika mi się sprawdza. Jednak wtedy widz, bardzo mocno skupia się na twarzy i Waszym przekazie, a to przecież jest najważniejsze. Inni kręcą na green screen (zelone tło) i po prostu wycinają je w produkcji, a wrzucają dowolny obrazek za plecy vlogera.

Internetowe show:

Często i gęsto to po prostu rozszerzona forma vloga. Dla tego nie będę się zbyt mocno rozwijał nad tą wersją produkcji. Jest nieco trudniejsze w realizacji - szczególnie jeśli jest dwóch lub więcej prowadzących, a jeśli już podzielicie show na kilka części, w których coś się zmienia, wtedy to już prawdziwe wyzwanie logistyczne jak i sprzętowe. Show może być prowadzony przez dwie osoby, albo przez jedną, która zaprasza do siebie gościa innego w każdym odcinku. Co ciekawsze sami też możecie robić show, ale do tego potrzebne są niespożyte pokłady energii. Kategoria show jest o tyle ciekawa, iż nie mogę Wam polecić jednego super rozwiązania, jeśli chodzi o sprzęt. Można używać jednej lub wielu kamer, lustrzanek, dobry mikrofon na każdą osobę to jest must have, światło bo z reguły nie kręci się przy naturalnym. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie przemyślenie, jak ma wyglądać nasz program i odpowiedni dobór sprzętu. 

Sonda uliczna:

Sondy uliczne to ponoć prosty format. Jednak osobiście uważam go za jeden z trudniejszych. Po pierwsze musicie mieć pewność siebie, by podchodzić do ludzi i zadawać im pytania. Po drugie po jednym wypadzie na miasto, zbierają się potężne ilości materiału. Montaż zajmuje często, dużo więcej czasu niż samo nagrywanie. Trzeba przejrzeć materiał i dobrać odpowiednie (najciekawsze naszym zdaniem) sceny. Do zrealizowania dobrej sondy potrzebne są trzy osoby. Ty, realizator kamery, oraz osoba która w sądzie odpowiada. Na ogół nie jest to jedna osoba, a zbiór kilku, kilkunastu, a nawet kilkuset. Ludzie często mają problem z wypowiadaniem się przed kamerą, a Waszym zadaniem jest ich do tego nakłonić. Ważną rzeczą jest pogoda i oświetlenie. Przecież nikt w deszczu nie zatrzyma się przed kamerą i nic nie nakręcie. Tak więc doradzam sprawdzić przed wyjściem pogodę. To co będzie najtrudniejsze, wydaje się być najprostrze. Istotne jest dobre skonstruowanie pytań, by uzyskać na nie ciekawe odpowiedzi. Dobrze zrobione sądy nie zawierają wielu pytań, to na ogół jedno lub kilka pytań powiązanych mocno ze sobą. Co jeżeli chodzi o sprzęt? Ja polecam lustrznkę i bezprzewodowy mikrofon z odbiornikiem często zwany też "tłuczkiem". To o czym często zapominacie to dodatkowe baterie do dosłownie wszystkiego i dodatkowe karty pamięci. Jak mówiłem nie raz odpytamy setki ankietowanych a to zajmuje dużo czasu i pamięci w sprzęcie. Odpowiednie przygotowanie to podstawa w sondach ulicznych.

Poradniki: 

To według mnie najciekawszy start w YouTube. Ale musisz mieć dużą wiedzę w danej tematyce. Zwykle jeden odcinek służy jedną poradą lub pokazuje wiele sposobów na rozwiązanie jednego problemu. Jeśli lubicie majsterkowanie lub np. gotowanie jest to dla Was idealna forma. Taki format jest dość prosty, bo można go realizować w kontrolowanych warunkach. (W domu, na zewnątrz, przy naturalnym i sztucznym świetle itd.). Ważne by był realizowany w jednolitej scenerii. Dobry materiał poradnikowy musi być jednak dobrze pocięty, (przecież nie pokażesz widzowi jak prezentowana potrawa gotuje się w garnku przez godzinę bo umrze z nudów. No chyba, że w między czasie zalejesz go potokiem słów. Ale godzina to stanowczo za długi materiał na poradnik.) Nagrywanie z wielu perspektyw też nie jest łatwe, a często będziesz do tego zmuszony do tego.Staraj się skupić na obiekcie, który kręcisz. To wszystko nie jest łatwe, szczególnie dla początkujących YouTuberów. Najciekawsze nie znaczy najprostrze, pamiętajcie o tym. I tutaj też nie ma jednego idealnego sprzętu wartego polecenia. Zasada: im mniejsze przedmioty z którymi pracujemy, tym bardziej zaawansowany zestaw oświetlenia wchodzi w grę. Co ciekawsze, poradnik jest jednym z nielicznych formatów, gdzie nawet cienie mają znaczenie. Polecam zakup: lustrzanka lub kamera,  dobry mikrofon, (nakamerowy lub krawatowy, nigdy tłuczek) no i zestaw oświetleniowy zależny od waszych potrzeb. Za drogo dla Was? Jest jeden format poradników, który poza programem do nagrywania z komputera i mikrofonu nie wymaga dodatkowych kosztów, jeśli chodzi o sprzęt. Są to poradniki dotyczące software, czy jak wykonać jakąś czynność na komputerze by osiągnąć cel. Musimy pamiętać też o legalności działań. Pokazywanie jak crackować program, czy grę może źle się skończyć dla waszego kanału. Niestety kanałów z poradnikami jest na YouTube bardzo wiele, pamiętajcie że wasz musi się czymś wyróżnić. Wrzucajcie swoje kanały w komentarzach. Chętnie powiem wam nad czym musicie popracować.

Ciekawostki: 

To ciekawy format mogący przyjąć bardzo wiele form. Najprostrzą i najbardziej popularną jest forma mocno zbliżona do vloga, jednak jest ona zwykle uzupełniana materiałem w formie ikonografik, zdjęć czy napisów.  Wymaga to od prowadzącego odpowiedniego zagłębienia tematu i dobrego przygotowania się. Akurat przy ciekawostkach wymaga to więcej czasu. Szczególnie polecam zwracać uwagę na odpowiednie oznaczanie materiałów które w odcinku się pojawiają. Niezależnie od tego, skąd bierzemy grafiki - zawsze musimy podawać źródło. (Wyjątek stanowi kiedy sami jesteśmy autorami zdjęć, wtedy nie musimy) Polecam korzystać z baz zdjęć, które pozwalają na wyszukiwanie obrazów na licencji CC (Creative Commons) z możliwością wykorzystania komercyjnego. Jeśli pasonujecie się jakąś dziedziną i potraficie ciekawie tłumaczyć oraz opowiadać, a do tego macie mnóstwo przykładów w głowie, ten format będzie idealny dla Was. Jeśli chodzi o sprzęt to podstawowy dla vlogerów sprawdzi się znakomicie. Jeśli nagrywacie na zewnątrz, pamiętajcie o pogodzie i dźwięku.

Newsy:

Format zbliżony znów do vlogów czy ciekawostek. To co w nim jest kluczem do sukcesu to szybkość publikowanych treści, często nawet kosztem jakości produkcji - czas, czas i jeszcze raz czas. Ten format pozwala pobawić się w telewizję i przygotować wcześniej dużo grafik, które później wykorzystamy w montażu, ze względu na duży próg wejścia nie róbcie tego na samym początku. Siłą jest dobór newsów i oczywiście osobowość prowadzącego. ( Ale to już wiecie z innych formatów).

Gameplay:

Gracze to specyficzne środowisko na YouTube. Powstała dla nich nawet osobna część YouTube Gaming, gdzie mogą dzielić się swoimi osiągnięciami jak i wrażeniami z gier. To własnie tutaj znajdziecie najwierniejszych i najbardziej zaangażowanych widzów na całym świecie. Gameplay to format fenomen. Rekordzistą tego formatu jest PewDiePie - 40 000 000 subskrybentów. Robi wrażenie. Tego typu filmy zazwyczaj nagrywa się tak, aby większość ekranu zajmował obraz z grą, natomiast w jednym rogu pojawia się obraz z kamery, gdzie widzimy twarz YouTubera. To właśnie takie kanały są najczęściej oglądane. Komentarz do gry i reakcje gameplayera na to co się dzieje na ekranie są największą wartością dodatnią w tego typu produkcjach. Są dwa sposoby montażu . Jeden to w całości nie pocięty. Dokładnie tyle ile trwa jedna sesja grania, lub najciekawsze akcje. Często najciekawsze moemnty okrasza się dodatkowymi efektami dźwiękowymi, napisami czy efektami specjalnymi. (Jak spowolnienie lotu pocisku) Wiele kanałów serwuje obydwie wersje na raz - z jednej strony wersja dla wytrwałych, z drugiej skócona ale dostarczająca adrenaliny i szybkich wrażeń. Wymaga to oczywiście od youtubera znacznie więcej pracy (Zwłaszcza część z najlepszymi momentami), ale daje piorunujące efekty. Jednak tu zaporowy może być sprzęt. Wydawało by się, że wystarczy dobry komputer do grania (musi być naprawdę dobry). Podobnie jednak jak w przypadku innych formatów liczy się osobowość prowadzącego. No i jeszcze ważne jak gra. Sprzęt potrzebny do realizacji gamepleyów opiszę w następnych częściach poradnika. Bo jednak jest to tutaj ważny aspekt. 

Recenzje:

Recenzje czyli popularnie "recki" to dość często zdarzający się format na YouTube - znajdziecie tu mydło i powidło, bo recenzować można nawet tego bloga. Ważne jest odpowiednie przygotowanie się do recenzji i wybranie stylu. (poważny, komediowy, czy jeszcze jakiś inny) Prowadzący musi posiadać wiedzę na temat opisywanego produktu czy utworu. Na dodatek polecam mieć wiedzę jak wypada na tle konkurencji. Musisz być specjalistą z danej branży i to z niej recenzować. Kanału o wszystkim jeszcze nie widziałem. A jak ktoś widział to w komentarzach zapraszam do pokazania go. Jeśli recenzujesz "na poważnie" musisz koniecznie dbać o markę osobistą w każdym calu. Ludzie muszą widzieć Cię jako eksperta w danej dziedzinie. Popełnienie błędu merytorycznego potrafi zniszczyć kanał. (widzowie z łatwością wyłapią błędy) Ważna jest strona wizualna naszych materiałów. Im bardziej profesjonalna, tymdla nas lepiej. Zanim coś nagracie, przygotujcie sobie scenariusz chociaż w punktach - co powiedzieć, jakie cechy danego produktu chcemy opisać, co nam się podoba a co nie. Im lepiej się przygotujecie, tym mniej czasu spędzicie na montażu no i zawartość merytoryczna recenzji będzie znacznie lepsza. Często zdarza się dostawać sprzęt od producenta, (wtedy radzę po nim nie jechać bo więcej nic nie przyśle) wtedy dobrym pomysłem jest zrobienie trzech materiałów. (unpacking, pierwsze wrażenie, recenzja) Dzięki temu jedna wysyłka da nam, aż trzy materiały wideo. No i przez producenta będziecie częściej obsypywani sprzętem. 

Unpacking:

Bardzo prosty i przyjemny format w którym rozpakowywujemy dowolne rzeczy z ich oryginalnego opakowania. Często format uzupełniający do treści recenzji sprzętu. Wystarczy postawić kamerę w jednym miejscu i otworzyć pudełko. Może wydać się to mało ciekawe, ale format należy do bardzo popularnych. Warto wprowadzić zaskakujący element, ja np. u kolegi otwierałem 50 cm ostrzem (od noża) pudełko aparatu fotogrficznego. I zróbcie to tak by nie zniszczyć to jest sztuka. Problem przy unpackingu jest jeden. Musisz mieć co rozpakowywać. Najciekawsze jest oczywiście rozpakowywanie nowego sprzętu z oryginalnymi foliami na ekranach czy obudowach. Ważne jest wszystko od taśmy po naklejki producenta. Zatem jeśli mamy możliwość odpakowywania najnowszych sprzętów, to unpacking może być świetnym pomysłem na uzupełnienie treści na kanale z recenzjami. Zasada jest taka: im bardziej skomplikowane otwarcie tym ciekawszy materiał. 

LIVE:

Live czyli nadawanie "na żywo" kojarzy mi się głównie z gamingiem. Youtube ma już platformę dla graczy YouTube Gaming. Chociaż nadal panuje Twich, Hitbox czy Ustream. Aplikacji do nadawania na żywo stale nam przybywa, (Periscope, Meerkat) oraz możliwość streamowania bezpośrednio z aplikacji w telefonie, pozwala nam myśleć, że ta część YouTube znacznie się jeszcze rozwinie. Tu ważne są umiejętności. Nie ma cięć montażu. Tu idziecie na żywioł. Może wam się często zdarzyć coś niespodziewanego, co będzie wymagać natychmiastowej reakcji,. Musicie doskonale rozumieć w jaki sposób sprzęty są połączone, jak działa software, z którego korzystacie itd. Bez takiej wiedzy możecie szybko się przekonać, jak mała awaria rujnuje wasz kanał, a przynajmniej live. Bardzo ważna jest energiczna osobowość. (Musisz mówić non stop) Reakcje na to, co się dzieje w grze już nie wystarczą. To wyższa liga. W wypadku rozgrywki możemy ograniczyć się do konsoli (tak konsoli inaczej miksera) i słuchawek z mikrofonem. Konsola słada w całość obraz z gry, kamerki, połączy odpowiednio dźwięki. Jeśli natomist streamujemy z komputera wystarczy nam darmowe oprogramowanie. OBS czy coś innego. Nadawanie na żywo możecie nawet ograniczyć do kamerki w laptopie i traktować je jako specjalne wydarzenie dla widzów. W tym wypadku będą mieli okazję wejść w interakcję z nami. Nadawanie programu na żywo, z kamerami to poważne wyzwanie. Koszta na sam sprzęt wyceniam na około 7/10 tyś zł. Oraz stres podczas programu. Tylko dla prawdziwych wyjadaczy. 

Machinima:

Trudny i mało wybierany format na YouTube, chociaż mający swoich bardzo wiernych widzów. Jest on też mocno rozbudowany . Jest to skomplikowany proces wnikania w silnik gry tak by udało się nam nagać określoną animację. Kody, sterowanie postacią jak i animacje to jest coś co będzie Wam stale towarzyszyć przy tym formacie. Machinima jest obszernym pojęciem, które dzieli się na różne typ ze względu na wydawane przez reżyserów filmy: poważne, komedie, przygodowe, sklejanki, teledyski, w polsce popularnaniejsza seria Machinim powstawała za pomocą serii gry Gothic. By móc nagrywać oprócz dobrego i legalnego oprogramowania, musisz mieć też dobry komputer i to w zasadzie tyle. Jeśli chcesz nagrywać własne ścieżki dźwiękowe to i mikrofon. Odradzam na start wybieranie tej formy prowadzenia kanału gdyż jest dość trudna.

Jeśli zainteresowałem was tworzeniem na YouTube a potrzebujecie większego wsparcia w zamian za 10% zysków z waszego AdSensa to wyślijcie do nas zapytanie o dołączenie do sieci wielokanałowej:

http://www.youboost.pl/siec-wielokanalowa

Jeśli wam się spodoba, to napiszcie do nas przez formularz kontaktowy. 

Wcześniejszy poradnik:

http://www.youboost.pl/blog/nasze-uslugi/jak-zalozyc-kanal-na-youtube-youtube-bez-tajemnic-2

http://www.youboost.pl/blog/nasze-uslugi/youtube-jak-zaczac-i-jakich-bledow-unikac

 

 

youboost logo
Poznaj nas. Zaprzyjaźnij się z nami. Wykreuj przy naszej pomocy swój własny sukces.
ZOBACZ NASZĄ OFERTĘ
KONTAKT
533 525 168
ZOBACZ NASZE PROFILE
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA