O czym chcemy robić filmy?
Pozornie proste pytanie, ale jednak nie dla każdego. Odpowiedź, powinna leżeć tam gdzie wasze zainteresowania. Co was kręci? Na czym znacie się lepiej niż inni? Czasami to nie temat nas wyróżnia (dobrych kanałów z gameplay jest od groma), to koniecznie musicie zastanowić się czym wasz kanał będzie się wyróżniał od innych. Widzowie nie chcą widzieć kolejnego podobnego kanału. Co to będzie?? Wyróżniająca nas fora? Ciekawy i nietypowy sposób komentowania? Wyjątkowa osobowość? Szukajcie co sprawi że przebijecie się przez ogromną konkurencję. Bez odpowiedzi na te pytania nie warto startować. Załóżmy, że już znamy odpowiedzi na te pytania i mamy temat główny którym chcemy się zająć. Zastanówmy się czy i jaki ma potencjał. Czy nie skończą się wam pomysły po pięciu odcinkach. Idealnym pomysłem jest spisanie 20 kolejnych odcinków. Jeśli pomysły przychodzą wam łatwo, to znaczy że pomysłów nie zabraknie i warto zabrać się za tworzenie.
"Bo chcemy być popularni" albo " bo chcę zarabiać na Youtube" to nastawienie jest złe. Koniecznie je zmieńcie. Prawdą jest że, na YouTube wybić można się szybko, jak i stać się osobą rozpoznawalną jak np. Ziemniak którego pozdrawiam. Jednak nie może, to być celem samym w sobie. Prawidłowa odpowiedź na postawione powyżej pytanie powinna brzmieć - "mamy coś ciekawego do przekazania", "bo lubimy bawić się video i obrazem" lub "bo ciekawi nas montaż" itp, itd. Takie nastawienie jest bardzo ważne, bo jeśli naszym głównym celem jest popularność, szybko zaczniecie się frustrować tym, że jeszcze jej nie zdobyliście, a przecież niektóre kanały potrzebowały tylko kilku miesięcy, żeby stać się bardzo popularne. To musi sprawiać freajdę - a ewentualne pieniądze i sława powinna przyjść z czasem. Róbcie swoje i analizujcie postępy a powinno się udać.
Regulara publikacja filmów to podstawa sukcesu większości twórców na YouTube. Jest to jedno z nielicznych, jak nie jedyne przyzwyczajenie z telewizji które przeniosło się do internetu - widzowie chcą nas oglądać regularnie.
Oczywiście nie każdy będzie oglądał wszystkie materiały kilka minut po publikacji, ale to, że odcinki pojawiają się raz w tygodniu albo częściej (rzadziej odrazam), sprawi, że mają po co wracać na wasz kanał. Jest to ogromnie ważne, kiedy zaczynamy, bo widzowie którzy na starcie zasubskrybują kanał, muszą mieć pewność, że będą kolejne odcinki i się na nas nie zawiodą. Przy planach produkcji musimy wziąść pod uwagę, ile czasu musicie się przygotowywać do nagrania, ile zajmie nagranie i montaż. Polecam kręcenie pierwszych odcinków ze stoperem w ręku - po pierwsze - da informację, ile faktycznie zajmują poszczególne czynności (Uwierzcie założenia a faktyczna realizacja to dwie różne sprawy). To z kolei jak się szybko przekonacie, pozwoli zaplanować czas, którego zawsze będzie mało.
To bardzo ważne pytanie - wybór grupy docelowej będzie miał wpływ na wiele rzeczy związanych z kanałem. Montaż, nagrania, a nawet to jakim językiem będziecie się posługiwać z odbiorcami. Jeśli określicie sobie za wczasu do kogo chcecie się zwrać, produkcja pójdzie o wiele łatwiej. Często stosowanym ułatwieniem jest wybór, że będziemy mówić jak do swoich rówieśników. Zawsze będziemy dzięki temu na bieżąco z tematami, które ciekawią osoby takie jak my. Ułatwi to też problem z językiem i sposobem komunikacji. Co ciekawsze będziemy rozwijać się i dorastać ze swoją widownią, co daje też możliwości rozwoju dla całego kanału. Może też być tak, że mimo wstępnych założeń, po opublikowaniu kilku odcinków okaże się, że ogląda nas inna grupa niż zakładaliśmy na począku, warto mieć wtedy świadomość ,do kogo mówimy. Pomaga nam w tym panel ze statystykami. Znajduje się on w studiu twórców.
Na dziś to wszystko mam nadzieję że udało mi się, ułatwić wam start. Piszcie w komentarzach czy dzięki mojemu poradnikowi zyskaliście. Może wiedzę, może zmianę podejścia, może coś innego. Pozdrawiam: Łukasz Wudyka.
Autorem tekstu jest Łukasz Wudyka.