Czym jest conten marketing?

Pozycjonowanie cały czas się rozwija. “Mechaniczne” SEO, tak chętnie używane jeszcze jakiś czas temu, odchodzi do lamusa. Po wprowadzeniu algorytmów Panda i Pingwin, na pierwsze miejsce zaczął się wysuwać content marketing. Liczy się jakość treści oraz linków. Trzeba porzucić stare metody, a sam proces pozycjonowania znacznie się wydłużył. Jakie korzyści przyniosły za sobą te zmiany?

Czym właściwie jest content marketing?

Jest to strategia, polegająca na zdobywaniu klientów poprzez publikacje. Treści muszą być oczywiście atrakcyjne i przydatne, mają zainteresować daną grupę odbiorców. Content marketing jest działaniem długofalowym.

Zalety content marketingu

Do najważniejszych zalet content marketingu możemy zaliczyć:

  1. Lojalność. Klienci otrzymują od nas cenną treść (poradniki, opinie, instrukcje). W zamian czują się w pewien sposób zobowiązani. Będą chcieli się nam odwdzięczyć. Podzieliliśmy się z nim cenną wiedzą, i to za darmo.

  2. Budowanie wizerunku eksperta. Obecnie praktycznie każdej informacji szuka się w internecie. Dzięki temu internauci mogą trafić na nasze treści. Zyskujemy ich zaufanie i tłumaczymy interesujące ich kwestie. W ten sposób zdobywamy opinię eksperta w danej dziedzinie. Klient łatwiej decyduje się na skorzystanie z usługi lub zakup naszego produktu, jeśli ma do nas zaufanie.

  3. Świadomość marki i dotarcie do klienta. Żeby skorzystać z oferty danej firmy, najpierw trzeba ją poznać. Zyskujemy to dzięki dobrym merytorycznie treściom, a także dzięki wyszukiwaniu. Nasza reklama jest też nienachalna, co w dobie telewizji, pop-upów na stronach i wszechobecnych boxach jest naprawdę dużą zaletą. Dodatkowo, współczesny klient to świadomy klient - najpierw chce sprawdzić, poszukać. Dzięki spokojnemu, wyważonemu marketingowi, sami damy mu się znaleźć.

Czym charakteryzuje się dobra treść?

Po pierwsze, musimy być nastawieni na klienta. Warto go poznać, zrozumieć jego potrzeby i jakich informacji poszukuje. Dlatego content marketing jest dobrym sposobem na rzetelne przedstawienie oferty. Dobra treść to taka, która trafia w potrzeby potencjalnego klienta.

Musimy być też świadomi, że internet jest doskonałym medium, które warto wykorzystać do tego typu działań. Sieć jest swoistym kompendium wiedzy, zastępuje biblioteki. Internauta chce szybko, tanio i w łatwy sposób odnaleźć odpowiedź na nurtujące go pytanie. W tym momencie pojawiamy się my - z tym, czego potrzebuje.

Należy pamiętać też o wysokiej jakości treści. Internauci są wybredni. Specjaliści posiadają niezbędną, często szeroką wiedzę, jednak nie potrafią jej przekazać w odpowiedni sposób. Sama sucha informacja nie wystarczy. Dlatego ważna jest dobra umiejętność tworzenia interesujących treści, które będą przystępne. Źle zbudowany przekaz może zaszkodzić. Jeśli nie radzimy sobie z pisaniem czy tworzeniem grafik, warto pomyśleć o specjaliście.

Pamiętajmy też o tym, że nasze działania nie mogą być chaotyczne. Należy je wcześniej zaplanować, ustalić sobie cel. Trzeba pamiętać o targetowaniu treści - czyli dopasowaniu jej do użytkownika. Dostosowujemy zarówno tematykę, jak i sposób przekazu oraz narzędzie prezentacji.

Gdzie udostępniać?

Tworząc treść chcemy, by trafiła do jak najszerszego grona. Nie musimy biernie czekać, aż ktoś nas znajdzie. Możemy za to udostępnić treść w odpowiednim miejscu. Gdzie możemy rozpowszechniać nasz content?

  1. Strona internetowa. Możemy stworzyć podstronę tematyczną, oddzielny dział czy bloga.

  2. E-book. Powinien być dostępny na naszej stronie, najlepiej za darmo.

  3. Landing page. Strona stworzona specjalnie do przekazywania wiedzy. Przykładem jest podstrona, na której regularnie pojawiają się poradniki albo aktualności.

  4. Newsletter, czyli wiadomości rozsyłane do zainteresowanych użytkowników, którzy wcześniej zarejestrowali się w usłudze. Newsletter jest doskonałym sposobem na przekazywanie odpowiednich informacji, takich jak organizowane szkolenie - jego tematyka, czas i miejsce. Można też przez niego rozsyłać odpowiednio dostosowane treści.

  5. Webinar. Internetowe spotkanie z użytkownikami. Jego zaletą jest bezpośredni kontakt ze słuchaczami.

  6. Case study, czyli analiza przypadku. Dokładne omówienie metod i technik z danej branży poprzez szczegółowe omówienie konkretnego przypadku. Niewątpliwą zaletą tego sposobu jest przedstawienie realnych działań, a także wiarygodność.

  7. White paper. Jest to raport, który zawiera dokładną analizę produktu lub usługi.

  8. Mikroblogi. Podobne do blogów, jednak treści w nim udostępnione są krótkie i treściwe.

  9. Forum dyskusyjne. Możemy podlinkować nasz artykuł albo zachęcić do dyskusji.

  10. Social media i społeczności internetowe. Zostały one stworzone właśnie z myślą o udostępnianiu sobie nawzajem treści. Dzięki nim mamy też okazję lepiej poznać naszych klientów oraz ich opinie. Dzięki nim jesteśmy w stanie udostępniać szybko treści w odpowiednim czasie.

Dlaczego powinienem stosować Content Marketing w swojej kampanii?

Long tail

Jeśli artykuł jest odpowiednio zoptymalizowany oraz dobrze zaksięgowany przez Google, można za jego pomocą budować tzw długi ogon. Dzięki niemu widniejemy w wyszukiwaniach nie tylko na frazę główną.

Zdobycie pozycji w TOP10 na nawet najtrudniejsze frazy

Google docenia treści o wysokiej jakości. Dzięki CM można zdobyć dobre miejsce także na bardziej rozbudowane frazy. CM razem z SEO podąża za użytkownikiem i coraz bardziej dostosowuje się do jego oczekiwać.

Dobrej jakości, darmowe linki

Dobrej jakości treści powodują, że ludzie będą sami linkować do naszej strony. Zdobyte w ten sposób linki są zazwyczaj dobrej jakości i zupełnie naturalne.

Jakich błędów unikać?

  1. Nazywanie content marketingu reklamą, a reklamy content marketingiem.

W content marketingu nie zachwalamy swojego produktu, usługi lub marki. Nadużywanie haseł i technik reklamowych zaciemnia treść. A właśnie o nią chodzi naszemu klientowi. Zamiast tego lepiej podzielić się doświadczeniami, wynikami badań, nietypowymi pomysłami czy poradami.

Reklama jest też działaniem bardziej dynamicznym. Content marketing to długotrwały proces. Dla niego nie istnieje coś takiego jak początek i koniec kampanii. Jeśli wystarczająco długo poczekamy, wyniki na pewno nam zrekompensują.

  1. Brak celu i strategii

Nie da się prowadzić skutecznych działań marketingowych bez określenia celu oraz strategii. Dlatego należy na spokojnie określić, co chcemy osiągnąć, i w jakim czasie. Dzięki temu łatwiej będzie zmierzyć skuteczność naszych działań.

  1. Brak wiedzy o odbiorcach

Poznanie swoich odbiorców jest jedną z podstaw skutecznych działań marketingowych. Kim są, czym się zajmują, jakie mają zainteresowania, czego potrzebują, jakim językiem się posługują? Jeśli nie określisz, kim są Twoi odbiorcy, ciężko będzie opowiedzieć o marce czy produkcie, a tym bardziej dotrzeć do osób, które mogą być nimi zainteresowane.

  1. Wygórowane oczekiwania

Wiadomo, że content marketing zwiększa ruch na stronie czy liczbę wygenerowanych leadów oraz sprzedaż. Najlepsze działania osiągniesz jednak promując swoje treści. Sam content jest tylko częścią działań, które mają zapewnić sukces.

  1. Robienie wszystkiego naraz

Odpowiednia aktywność we wszystkich najważniejszych miejscach w sieci, regularne posty na blogu - wszystko to brzmi świetnie, jednak jest utrapieniem dla początkujących. Bardzo łatwo o przemęczenie i niepowodzenie. Warto na początek wybrać tylko jeden lub dwa kanały dla content marketingu. Dzięki temu będziemy mogli skupić się na wysokiej wartości merytorycznej oraz dystrybucji. Poprzez regularne wpisy nabierzesz wprawy i będziesz mógł dodać kolejny kanał społecznościowy.

  1. Brak udostępniania treści

Wielu twórców nie promuje swojej treści. Przez to ginie ona w otchłaniach internetu, nie trafiając do nikogo. Pamiętaj, żeby odpowiednio dystrybuować swoją treść.

  1. Szybkie poddawanie się

Content marketing jest procesem bardo długotrwałym. Działania są oczywiście skuteczne, jednak efekty przychodzą dopiero po czasie. Dlatego nie ma co się zniechęcać, jeśli początki są trudne. Nie poddawaj się, efekty będą długotrwałe i wymierne.

youboost logo
Poznaj nas. Zaprzyjaźnij się z nami. Wykreuj przy naszej pomocy swój własny sukces.
ZOBACZ NASZĄ OFERTĘ
KONTAKT
533 525 168
info@youboost.pl
ZOBACZ NASZE PROFILE
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA