Celem każdej strony internetowej jest dotarcie do jak największej liczby użytkowników. Jest to szczególnie istotne dla stron firmowych, które mają reklamować oferowane produkty bądź usługi. Aby osiągnąć jak największy zysk, strona powinna zostać poddana prawidłowej optymalizacji.
Optymalizacja strony internetowej ma na celu dopasowanie treści do tematyki strony tak, aby mogła być ona widoczna w wynikach wyszukiwania na jak najwyższej pozycji. Optymalizacja ma umożliwić lepszą identyfikację zawartości witryny przez roboty wyszukiwarki, co spowoduje wyświetlenie adresu strony po wpisaniu przez użytkownika interesującej go frazy.
Wpisywane frazy, czyli słowa kluczowe powinny pojawiać się w tytułach oraz tekstach publikowanych na stronie. Należy jednak pamiętać, że nadużywanie słów kluczowych jest zbędne, warto zastępować je synonimami. Obok słów kluczowych jednym z najważniejszych elementów są tytuły tekstów, które będą pojawiały się w wynikach wyszukiwania, pokazując tym samym, czego dotyczy tekst. W związku z tym powinny być prawidłowo zredagowane, aby zachęcać użytkowników do kliknięcia. Warto również w tytułach umieszczać nazwę firmy oraz produktów, co dodatkowo wpłynie na rozpoznawalność marki. Teksty publikowane na stronie powinny być obszerne, przejrzyste i ciekawe dla czytelnika. Należy podzielić je na akapity oraz wzbogacić w podtytuły i pogrubienia najważniejszych treści. Takie elementy ułatwią użytkownikowi odnalezienie interesujących go informacji. Podtytuły i nagłówki powinny być oznaczone znacznikami h1, h2 do h6 co pozwala robotom sieciowym na rozpoznanie treści zawartej na stronie. Trzeba również pamiętać, że teksty powinny być oryginalne i nie kopiowane z innych stron, ponieważ istnieją narzędzia służące do rozpoznania, czy dany tekst nie był nigdzie wcześniej publikowany.
Poza tekstami ważne są również grafiki o tematyce dopasowanej do treści. Pod zdjęciami powinny znajdować się opisy tego, co się na nich znajduje.
Meta tagi, takie jak opis strony mają w tej chwili mniejsze znaczenie w optymalizacji, ponieważ wyszukiwarki nie biorą ich już pod uwagę. Pomimo tego opis strony pojawia się w wynikach wyszukiwania, dlatego powinien być odpowiednio zredagowany, po to by dodatkowo zachęcać oglądających do kliknięcia w link.
Dodatkową wartość dla pozycjonowania strony oraz zachęcenia użytkowników do jej odwiedzenia może mieć adres strony www, który powinien być krótki i zawierać słowa kluczowe. Większość silników do budowania stron internetowych umożliwia tworzenie tak zwanych przyjaznych adresów stron nie zawierających znaków specjalnych.