Po co prowadzić blog branżowy?

Mimo wzrastającej popularności blogów branżowych, wiele osób nie wie, jakie korzyści niesie on ze sobą. Dlaczego warto prowadzić bloga? Czy się to opłaca?

Czym jest blog branżowy?

Jak sama nazwa mówi, jest miejscem na ciekawe wpisy dotyczącymi naszej branży. Wpisy mogą mieć formę porad, instrukcji, krótkich szkoleń, recenzji i opinii. Trzeba pamiętać o wysokiej jakości merytorycznej tekstów zamieszczanych na blogu firmowym. Jednocześnie wpisy powinny być napisane przystępnie i nie nudzić internauty. Jeśli sam masz z tym problem - zatrudnij specjalistę. Możesz być pewien, że pieniądze za zatrudnienie dobrego copywritera z pewnością Ci się zwrócą.

Sprzedawanie poradami?

Blog branżowy mieści się w inbound marketingu, czyli strategii polegającej na nienachalnej reklamie i umożliwieniu samodzielnego odnalezienia Twojej firmy przez klienta. W myśl tego blog nie powinien skupiać się tylko na nakłanianiu do kupna. Wszystkie porady, opinie, zestawienia budują zaufanie klienta. Jeśli na blogu zaczniemy nakłaniać do wyboru naszego produktu lub usługi albo wychwalać go jako najlepszy, miniemy się właśnie z tą koncepcją. Dodatkowo, internauci coraz częściej szukają ważnych informacji na blogach oraz mają duże zaufanie do osób je prowadzących. Ważna jest też liczba wpisów i ich regularne umieszczanie - generują one ruch na stronie oraz zwiększa się ich podatność na liczbę leadów.

Lider branży

Dzięki blogowi firmowemu można też zyskać opinię lidera w branży. Dobre blogi opiniotwórcze bardzo szybko zyskują popularność. Wiele osób przed zakupem szuka informacji w internecie. Dzięki dobrej, składnej opinii decydują się na skorzystanie z danej usługi lub zakup produktu. Dzielenie się doświadczeniami dobrze wpływa na więź z klientem. Poza tym, bycie liderem w branży skutecznie i naturalnie przyciąga klientów.

Mimo, iż blog jest elementem inbound marketingu, za jego pomocą możemy zwiększyć sprzedaż naszych produktów. Możemy zagospodarować miejsce na panelu bocznym bloga, w którym umieścimy tzw. Call To Action - zakupienie produktu/usługi. Poza tym, klienci, którzy nabiorą do nas zaufania, często decydują się na skorzystanie z oferty naszej firmy. Tak właśnie zadziałają interesujące, przydatne, profesjonalne wpisy.

Treść a pozycja

Ważnym aspektem prowadzenia firmowego bloga jest pozycjonowanie. Wysokiej jakości, dobre merytoryczne wpisy są chętnie linkowane.

Blog jest ważną częścią skutecznie prowadzonego content marketingu. Dzięki niemu przyciągamy klientów atrakcyjną treścią oraz budujemy trwałe, stabilne relacje. Trzeba też pamiętać, ze Google chętnie “promuje” dobry content.

Blog to nie tylko tekst. grafiki lub wideo są chętnie udostępniane zarówno w social mediach, jak i na innych stronach. Zwiększamy wtedy naszą szansę na podlinkowanie.

Jak widać, zalet bloga firmowego jest całkiem sporo - od korzyści marketingowych, po SEO. Dlatego nie ma co się zastanawiać tylko go zakładać - zdobędziemy klientów, ich zaufanie, a także pozycję w wyszukiwarce. Należy jednak pamiętać, że jak wszystkie elementy content marketingu, blog musi być napisany przyjemnie, jasno, przejrzyście i poruszać interesujące tematy.

Jakie treści na blogu firmowym?

Można powiedzieć, że tematyka wpisów może - a nawet powinna - być dość różnorodna. Na wielu z nich często poruszane są aktualności z branży albo odniesienia do innych blogów i portali. Zaletą tego rozwiązania są aktualne treści, chętnie wspominane lub linkowane. Klient może być pewny, że firma trzyma rękę na pulsie, obserwuje, co się dzieje oraz dostarcza rzetelne informacje. Poruszając aktualne tematy lub wchodząc z kimś w polemikę zwiększamy szansę na znalezienie nas przez internautów chcących zgłębić temat. Świadczy też o rozwijającej się (oczywiście w dobrą stronę) kulturze korzystania z internetu.

Drugą istotną treścią są poradniki i instruktaże. Obecnie pierwszą rzeczą, jaką robimy przy napotkaniu problemu, jest poszukanie rozwiązania w internecie. W ten sposób zyskujemy zaufanie klienta. Tutaj też ważny jest dobór treści, szczególnie tych aktualnych - nie opiszemy przecież rozwiązania problemu z programem, który został załatany kilka aktualizacji temu.

Niektóre firmy - szczególnie duże korporacje - decydują się także na wpisy z życia firmy. Tego typu teksty ocieplają wizerunek. Dzięki nim klient staje się świadomy, że dane przedsiębiorstwo to ludzie z krwi i kości. Lepiej także się korzysta z usług firmy, która szanuje swoich pracowników - dowody tego można znaleźć przecież na blogu. Taka tematyka jest często używana w social media.

Ale czy to naprawdę takie potrzebne?

Mimo rosnącej popularności blogów, wiele osób nie zdaje sobie sprawy z licznych korzyści jego prowadzenia. Częściowo jest to spowodowane brakiem spektakularnych efektów, na które nastawione są niektóre firmy. Zgodnie z tym tokiem myślenia, jeśli coś nie podbije od razu sprzedaży o 15% procent, nie warto sobie tym zawracać głowy. Prawda jest jednak taka, że jednorazowe skoki sprzedaży mogą ładnie wyglądać, jednak zazwyczaj lepszy moment jest krótkotrwały (spowodowany konkursem, promocją, nowością). Blog natomiast to skrupulatne i systematyczne budowanie więzi z wiernym klientem, który do nas wróci i opowie o naszej firmie swoim znajomym.

Wielu naszych rodzimych przedsiębiorców chętnie korzysta z bardziej tradycyjnych metod. Jest to spowodowane m. in. tym, że sami właściciele firm nigdy nie czytali blogów branżowych. Można powiedzieć, że tego typu osoby mogą jeszcze dać się namówić - wystarczy im pokazać, jak to działa. Jeśli ma otwarty umysł, może przychylić się do pomysłu stworzenia bloga branżowego.

Niektórzy próbowali swoich sił w blogowaniu, ale się zniechęcili złymi efektami. Warto wtedy zwrócić się do specjalisty. Problem może znajdować się w złym doborze tematyki albo niskiej jakości treści, brakiem regularności, działania nieskoordynowane z social media i wiele, wiele innych. Sukces składa się z pomniejszych czynników. Prowadzenie bloga przez osobę z wewnątrz firmy nie jest obowiązkowe i wiele przedsiębiorstw z sukcesami na tym polu korzysta z usług copywriterskich.

O czym warto pamiętać?

  1. Przykuwaj uwagę

Spróbuj nietypowej konwencji albo przelej swoją pasję z biznesu na bloga. Bądź kreatywny, oryginalne wpisy lepiej się “sprzedają”.

  1. Działaj w social media

Dzisiaj social media to potęga, której nie wolno lekceważyć. Współistnieją razem z blogami. Udostępniaj treści i dbaj o kontakty z klientami. Warto w tej materii skorzystać też z usług specjalisty.

  1. Tagowanie i kategorie

Pomagają w wyszukiwaniu i nawigacji. Często tagi są dobrze wypozycjonowane. Nie zapominaj jednak, by nie mieszać kategorii, może to przynieść zły skutek.

  1. Połącz blog ze stroną www

Blog razem ze stroną z usługami jest naprawdę trafnym marketingowo połączenie. Wzmocnisz swoją pozycję w Google, zwłaszcza, że wyszukiwarka lubi systematycznie odświeżane strony. Obok Twoich produktów pojawi się także wartościowa treść, która jest ważna dla wyszukiwarki i dla użytkownika.

Wyjście “poza szablon”

Jednak blog to nie tylko teksty. W dobie multimediów i szybkiego internetu, śmiało można korzystać z innych metod blogowania. Vlog czy fotoblog przyciągają klientów. Nie zapominajmy, że niestety internauci preferują treści szybkie, które zdobędą ich uwagę w ciągu kilku chwil. Świetnie do tego nadaje się właśnie obraz. Vlog może pokazywać działania firmy, jak wyglądają wykonywane przez nich usługi. Równie popularne są video-poradniki. Można połączyć je z prezentacją działań krok po kroku lub infografikami. Jeśli chodzi o fotobloga, zdjęcia są doskonałym nośnikiem emocji i często oddziałują na nasz zmysł estetyczny. Liczy się też oryginalny pomysł - pomaga zostać zauważonym.

Podsumowanie

Jak widać, prowadzenie bloga firmowego nie jest trudne, a niesie ze sobą duże, długofalowe korzyści. Warto poświęcić trochę czasu swoim klientom, zwłaszcza że inbound marketing jest nienachalny i dobrze odbierany. Dodatkowo dostarcza dużo wartościowej treści, o którą czasem ciężko w branży handlowej i usługowej. I pamiętaj - blog to działanie długofalowe, tworzące więzi klienckie, a nie nastawione na natychmiastowy zysk.

youboost logo
Poznaj nas. Zaprzyjaźnij się z nami. Wykreuj przy naszej pomocy swój własny sukces.
ZOBACZ NASZĄ OFERTĘ
KONTAKT
533 525 168
ZOBACZ NASZE PROFILE
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA