Słownik SEO
Słownik (glosariusz) SEO – zbiór haseł i pojęć dotyczących optymalizacji i pozycjonowania stron w Google. Ma na celu przybliżenie i wyjaśnienie pojęć związanych z SEO. Język branży jest rozbudowany, a bez jego znajomości niektóre wpisy na blogu albo wątki na forum SEO mogą być niezrozumiałe.
W przypadku braku jakiegoś pojęcia, możesz skontaktować się z nami poprzez formularz. Dzięki temu hasło pojawi się w słowniku. W tym celu możesz też zostawić komentarz, napisać na Facebooku, Google+ lub Twitterze. Jesteśmy także otwarci na sugestie, także skontaktuj się z nami, jeżeli uważasz, że dane hasło wymaga dopracowania.
Jeśli chcesz wyszukać informacje, możesz skorzystać z wyszukiwarki na stronie albo tagów, pod którymi znajdziesz wpisy odnoszące się do zagadnień związanych z tym tematem.
Alexa
Ranking Alexa jest jednym z najbardziej znanych wskaźników popularności stron, używanym przede wszystkim na Zachodzie i w Stanach Zjednoczonych. Jego wartość ustanawiają użytkownicy, którzy mają zainstalowany dodatek Alexa Toolbar w swoich przeglądarkach. Sprawdza on, na jakie strony wchodzi dana osoba i w ten sposób tworzony jest ranking. http://www.youboost.pl/blog/nasze-uslugi/alexa-rank
Algorytm wyszukiwarki
Algorytmem wyszukiwarki nazywamy zbiór różnych elementów, wyznaczników i reguł, według których prezentowane są wyniki wyszukiwania. Każda wyszukiwarka ma swój własny, unikalny algorytm. Dlatego wyniki przy użyciu różnych wyszukiwarek, różnią się od siebie. Więcej o algorytmie: http://www.youboost.pl/blog/nasze-uslugi/algorytm-wyszukiwarki-google
Alt
Alt, czyli alternatywny opis obrazka, przyjmuje w kodzie postać alt=”opis_obrazka”. Wartość w nim podawana powinna przedstawiać zawartość grafiki. W pozycjonowaniu często wykorzystuje się go do podawania słów kluczowych, pod którymi chcemy znaleźć stronę w wyszukiwarce.
Anchor
Anchor tekst potocznie nazywamy anchorem (z angielskiego anchor – kotwica). Jest to tekst zawarty pomiędzy znacznikami <a> i </a>. Przedstawia on nazwę linku. Jego definicja jest ściśle złączona z zagadnieniem pozycjonowania. Jeszcze niedawno to, jaką miał postać wpływało na to, pod jakimi frazami strona wyświetlała się w wynikach wyszukiwania. Obecnie jego rola jest znacznie mniejsza. Po wprowadzeniu Pingwina, linkowanie strony np. tylko za pomocą anchorów w postaci fraz kluczowych może sprawić, że Google bardzo szybko nałoży karę.
Ban
Banem nazywamy usunięcie strony z wyników wyszukiwania przez Google. Jest on spowodowany poważnym złamaniem tzw. Wskazówek Google dla Webmasterów.
Ban nie jest tym samym, co filtr - czyli obniżeniem pozycji strony w SERPach (wynikach wyszukiwania) dla danych fraz. Często błędnie za ban uważane są błędy programistyczne na stronie albo działania takie jak zmiana ustawień na stronie albo w ustawieniach Google, które skutkują wyindeksowaniem strony z wyników wyszukiwania.
BL
Skrótowiec od angielskiego słowa “backlink” - czyli link zwrotny. Oznacza odnośnik, który umieszcza się na stronie internetowej, i który prowadzi do konkretnej witryny.
Tym określeniem posługują się głównie osoby zajmujące się zawodowo optymalizacją i pozycjonowaniem stron internetowych.
Black Hat SEO
Pozycjonowanie stron internetowych, które rażąco łamie tzw. Wskazówki Google dla Webmasterów. Skutkuje usunięciem strony z wyników wyszukiwania, czyli banem. Jest przeciwieństwem dla White Hat SEO.
Bot (robot, crawler, pająk)
Jest to specjalny program. Jego zadanie polega na sprawdzaniu zasobów Internetu, by zebrać informacje. Boty wyszukiwarek takich jak Google, Bing itp., indeksują zasoby. Inne zbierają dane np. o odnośnikach, które prowadzą do naszej witryny (Majestic, Ahrefs). Można je zablokować w pliku robots.txt, jeśli wiemy, jak bot “przedstawia się” na serwerze. Dotyczy to przede wszystkim drugiej kategorii robotów, choć dobrze zaprojektowany przez programistę crawler może ominąć zabezpieczenia. Botów z pierwszej kategorii nie można zablokować w 100%. Przykładem tego jest Google, które od pewnego czasu pokazuje informację o blokadzie strony w pliku robots.txt w wynikach wyszukiwania.
Cloaking
Prezentowanie innych treści osobom, które wchodzą na stronę internetową, a innych robotom wyszukiwarek internetowych. Kiedyś był bardzo popularny w branży SEO, bo boty było dość łatwo “oszukać”. Obecnie jest raczej niestosowany.
CMS
Skrót od content management system. Jest to system zarządzania treścią. Służy do dokonywania zmian na stronach internetowych bez znajomości kodu źródłowego. Przykładowymi popularnymi CMSami są: WordPress, Joomla.
Content
Zapożyczenie z angielskiego, którym określamy zawartość strony internetowej - cały tekst i multimedia. Potocznie zazwyczaj jego znaczenie zawęża się jedynie do treści.
CPA
Cost Per Action, model rozliczeń rozliczeń, w którym Klient płaci firmie SEO za konkretną akcję, taką jak zapisanie się do newslettera lub wysłanie formularza kontaktowego. Działanie musiało zostać wykonane przez osobę odwiedzającą stronę z wyników naturalnych. CPA może być ustalane dowolnie, np. rozliczanie się z konwersji wspomaganych, co jest dość popularne. Ten model rozliczania raczej rzadko się spotyka w pozycjonowaniu, częściej w ten sposób rozlicza się z np. programów partnerskich.
DC (Data Center)
Stąd zaciągane są wyniki, które otrzymujemy po wyszukaniu danego zapytania w wyszukiwarce. Tak nazywa się miejsca, w których na tysiącach dysków i taśm, przechowuje się zawartość Internetu. Google posiada ich kilkanaście. Dane zebrane w ośrodkach są różnią się od siebie. Przy wyszukiwaniu, informacje pobierane są z losowego centrum. Powoduje to, że nawet po odświeżeniu na tym samym urządzeniu, wyniki mogą być prezentowane w innym układzie. Wygląd DC można zobaczyć, np. tutaj.
Duplicate content
Występowanie tej samej treści pod różnymi adresami URL. Spotykany jest zarówno w obrębie jednej domeny, jak i w różnych serwisach. Strona z nieunikalną treścią jest prezentowana niżej w wynikach wyszukiwania lub w ogóle nie zostanie uwzględniona, ponieważ algorytmy Googla są coraz bardziej nastawione na content marketing.
Długi ogon (long tail)
Określenie dla zapytań, które składają się z kilku słów. Są wpisywane przez użytkowników, którzy szukają odpowiedzi na swoje pytania w Internecie. Nie generują one tak dużego ruchu dla danej witryny jak fraza składająca się z jednego wyrazu. Jednak połączona z wieloma innymi, podobnymi frazami, stanowią o sile danego serwisu w wyszukiwarce. Warto wspomnieć, że długi ogon wpływa też na pozycję strony pod główne frazy. Znaczy to, że jeśli serwis jest mocno rozwinięty i posiada bogatą treść, posiada wejścia z większej ilości fraz. Powoduje to lepszą pozycję serwisu pod główne frazy.
Farma linków
Nazwa dla strony, która linkuje dziesiątki, setki, albo nawet tysiące stron docelowych. Treść nie jest ważna, liczy się tylko link. Należy do praktyk Black Hat SEO. Obecnie takie strony są dość dobrze wynajdowane przez Google i nie mają dużego wpływu na pozycjonowanie.
Fresh Site Bonus
Jest tym, co oznacza ta nazwa po angielsku - bonusem od Google dla nowo powstałych stron. Wyszukiwarka wyświetla je przez pewien czas wyżej w wynikach wyszukiwaniach, niż powinna. Po zakończeniu tego czasu, strona wyświetla się “normalnie”. Może wejść na poprzednie miejsce, gdy zyska na reputacji i algorytm wyszukiwarki zaklasyfikuje ją na wysokich pozycja w wynikach wyszukiwania.
Google bomb
Próba oszukania algorytmu Google. Ma powodować wyświetlanie strony w wysokich pozycjach wyszukiwania. Polega na masowym linkowaniu danej strony linkami, które są w nią powiązane tematycznie. Ma to doprowadzić do wyświetlania strony na wysokich pozycjach przy wyszukiwaniu dla danej frazy. Ofiarami tej praktyki są najczęściej osoby publiczne.
Inbound link
W języku angielskim oznacza link przychodzący (zewnętrzny). Oznacza linki kierujące na daną stronę, umieszczone w innych witrynach. Czasem spotyka się też formę IBL.
Keyword density
Oznacza gęstość słów kluczowych. Tak określa się procentowy udział słów kluczowych względem wszystkich słów na stronie. Google nie podaje optymalnej wartości tego wskaźnika i wszystkie informacje na ten temat są jedynie opiniami. Warto wziąć pod uwagę, że Google potrafi wyświetlić na pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania stronę, której keyword density danej frazy wynosi ZERO, dlatego, wbrew pozorom, nie jest on aż tak ważny w optymalizacji danej strony.
Keyword stuffing
Po polsku “upychanie słów kluczowych”. Metoda optymalizacji serwisu pod Google. Polega na używaniu dużej ilości fraz kluczowych w różnych częściach strony, takich jak title, meta czy body. Często są wielokrotnie, chaotycznie powtarzane. Dzisiaj ten sposób nie jest zbyt popularny.
Link bezwzględny
Przeciwieństwo linku względnego. Posiada pełen, nieskrócony adres URL, czyli zawierający protokół, domenę i lokalizację. Przykładem jest http://www.youboost.pl/blog.html/.
Link względny
Używany w linkowaniu wewnętrznym. Brakuje w nim protokołu i nazwy domeny - np. zamiast http://www.youboost.pl/blog.html/ - blog.html. Jego zastosowanie wymaga szczególnej uwagi i dokładności, gdyż do działania takiego linkowania wewnętrznego, potrzebna jest odpowiednia struktura katalogów strony. Dokument, do którego odnosi się link względny, musi być odpowiednio w niej umieszczony.
Linki nofollow
Są one przeciwieństwem linków z atrybutem dofollow, który są najczęściej używane. Zostały wprowadzone przez Google. Ich wpływ na pozycję strony nie jest bezpośredni. Pozyskując go, zyskujemy większą szansę na wstawienie linka dofollow do naszej strony przez inną osobę na np. blogu. Najczęściej w ten sposób linkuje się strony o złej reputacji lub te, które zakupiły link na danej witrynie. W pierwszym przypadku, za odsyłanie linkiem dofollow można otrzymać karę od algorytmu wyszukiwania. W drugim natomiast witryna, do której odsyłamy, chce zwiększyć ilość wejść na stronę z odesłań. Linków nofollow często używa się też do linkowania programów partnerskich.
Metadane
Metadane to "dane o danych". Takie streszczenie, opisujące określone źródła informacji, w internecie rozumiemy je jako usystematyzowanie treści obiektów, które możemy znaleźć w internecie. Więcej o metadanych znajdziesz u nas pod linkiem: http://www.youboost.pl/blog/nasze-uslugi/metadane-dane-o-danych
Okruszki chleba (breadcrumbs)
Podstawowy element nawigacyjny w witrynie, najczęściej zlokalizowany u góry strony, tuż pod głównym menu. Informuje osobę odwiedzającą, w jakim miejscu w serwisie się teraz znajduje, np. Jesteś tutaj: Strona główna -> XYZ -> ZYX
Optymalizacja strony
Proces, na który składają się wszystkie działania wykonywane przy stronie. Ma na celu dostosowanie witryny do aktualnych trendów w algorytmach wyszukiwania. Składa się na nią zmiana kodu strony, np. pod kątem zwiększania szybkości wczytywania lub dodawanie danych strukturalnych, a także modyfikacja zawartości witryny. Wszystkie te działania mają prowadzić do zwiększenia ilości wejść na stronę, zarówno z naturalnych, jak i płatnych wyników wyszukiwania. Trzeba jednak pamiętać, że strona dobrze zoptymalizowana pod wyszukiwarkę, niekoniecznie musi być dobrze zoptymalizowana pod użytkownika. Powoduje to, że optymalizacja strony to właściwie niekończący się proces.
PageRank
Page Rank, w skrócie PR, jest liczbą całkowitą od 1 do 10, która określa jakość strony. Jest obliczana za pomocą algorytmu i na jego wartość wpływa ilość i ważność linków prowadzących do strony, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Obliczany jest w czasie rzeczywistym. Podgląd jego wartości jest odświeżany co jakiś czas przez Google.
Obecnie, po zmianie algorytmu wyszukiwarek, nie jest on tak istotny w pozycjonowaniu. Wcześniej jednak budził duże emocje, ponieważ mocno wpływał na wysokość strony w wynikach wyszukiwania.
Pingwin
Algorytm w Google, który zajmuje się znajdowaniem i karaniem stron, w których pozycjonowaniu użyto nieetycznych metod. Jest on odświeżany co jakiś czas. W planach jest zautomatyzowanie tego procesu. Na ten moment jednak nie ma dokładnych informacji na ten temat.
Precel
Serwis zawierający niskiej jakości, krótkie teksty (1000 - 1500 zzs). W ich treść wplecione są odnośniki (najczęściej 3) w formie anchorów, czyli tzw. money keywords: mieszkania toruń, lekarz warszawa, mechanik samochodowy rzeszów, do pozycjonowanych stron. Odnośniki nie są linkami generycznymi.
Robots.txt
W ten plik zapisywane są dyrektywy dla robotów wyszukiwarek. Używając go, możemy ukryć zasoby przed botami. Schowane treści nie wyświetlają się w wynikach wyszukiwania.
Plik robots.txt i dyrektywy w nim zawarte są nadrzędne wobec meta strony. Oznacza to, że jeśli w meta znajduje się zapis “noindex”, bez potwierdzenia w robots.txt, strona zostanie zbadana przez boty, a w konsekwencji - zindeksowana w Google i obecna w SERPach.
SEO
Skrót od Search Engine Optimalization, co oznacza optymalizację stron pod kątem silników wyszukiwarek. W Polsce używa się go zamiennie z określeniem “pozycjonowanie”.
Seokatalog
Katalog stron internetowych, służący do pozyskiwania linku w formie anchoru pozycjonującego. Jest ich coraz mniej po zmianach w Google z 2013 roku. Niektóre próbują utrzymać się poprzez zmianę anchorów wpisów z money keyword na generyczne. Jest to jednak niezbyt skuteczny sposób, zwłaszcza, że Google cały czas próbuje zmniejszyć wpływ linków z tego typu stron. Osoby dbające o reputację i pozycję swojego serwisu powinny unikać Seokatalogów. Dzięki temu można utrzymać mocną i stabilną pozycję w wyszukiwarce.
SERPy
SERPem, czyli search engine result page, nazywamy stronę prezentującą wyniki wyszukiwania po danej frazie. Po polsku określa się ją jako strona wyników wyszukiwania.
Sitemap.xml
Przygotowany przy pomocy protokołu XML zbiór stron z danej witryny. Jego wczytanie np. do Konsoli Google, ma na celu szybsze indeksowanie nowych stron i aktualizowanie indeksu zmian w już istniejących w wyszukiwarce. W pewnych CMSach, jsk np. WordPress, dostępna jest automatyzacja tego procesu. Specjalna wtyczka informuje Google o wszystkich zmianach zaraz po ich zatwierdzeniu.
Słowa kluczowe
Po angielsku keyword. Są to wyrażenia, pod które pozycjonujemy naszą stronę oraz te, na które chcemy, by nasza strona znajdowała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania.
System wymiany linków (SWL)
Powstał on, aby jak najszybciej uzyskać linki do strony. Strona z wgranym kodem nawiązuje połączenie z systemem, a następnie nadaje linki. SWLe dzielimy na stałe, rotacyjne oraz mieszane. Pierwszy typ losuje linki na stronie jednorazowo. Drugi natomiast powoduje każdorazowe losowanie partii linków po odświeżeniu.
SWLe najczęściej stosowane były przed 2013 roku. Obecnie praktycznie już się z nich nie korzysta.
TOP10
Pierwsze 10 niepłatnych, czyli naturalnych, pozycji w wynikach wyszukiwania. Długo na SERPie wyników było właśnie 10. Po licznych zmianach w algorytmie oraz testach Google, obecnie częściej używa się mniejszej ilości najlepszych wyników, TOP7 lub TOP5.
White Hat SEO
Poprawne, zgodne z tzw. Wskazówkami Google dla Webmasterów pozycjonowanie stron oraz ich optymalizacja. Opiera się przede wszystkim na ulepszeniu witryny pod kątem informacji, których mogą poszukiwać potencjalni użytkownicy. Wpływa to na tworzenie serwisów przyjaznych dla odwiedzających. Jest przeciwieństwem Black Hat SEO.
Zaplecze
Zapleczem nazywamy strony internetowe służące do podniesienia pozycji danej strony w naturalnych wynikach wyszukiwania. Od lipca 2013 roku rezygnuje się z rozbudowywania zaplecza na rzecz treści, które są poszukiwane i przydatne dla odwiedzających stronę.
Jeśli chcesz poczytać o wszystkich naszych usługach: http://www.youboost.pl/uslugi
Napiszcie nam czy nasz słownik SEO się wam przydał. I ewentualnie czego jeszcze brakuje w naszym słowniku dla nas to idealny feedback by uzupełnić wiedzę która ma wam służyć.