Jak naprawić stronę, która spadła w wynikach wyszukiwania

Nagły spadek widoczności strony w wynikach wyszukiwania przedkłada się, w sensie negatywnym, na konkretne korzyści jakie mamy z prowadzenia strony internetowej. Jeśli jest to sklep internetowy, spadek będzie oznaczał zmniejszenie się ilości klientów, a co za tym idzie spadek przychodów firmy. W przypadku stron związanych z programami afiliacyjnymi, będzie to również zmniejszenie ilości klików i prowizji. Również strony czysto informacyjne, tak zwane "strony wizytówki", mogą odczuć ten problem. W skutek spadku potencjalni klienci, szukający produktów lub usług w sieci, nie znajdą danej firmy, a zamiast niej znajdą konkurencję. W każdym przypadku spadek pozycji strony w wynikach wyszukiwania będzie dotkliwą stratą.

Najważniejszą czynnością będzie w takim przypadku poszukanie przyczyny spadku widoczności. Jest to o tyle ważne, że działając bez odpowiedniej wiedzy, możemy jeszcze zaszkodzić pozycji strony niż jej pomóc. Przyczyny mogą być bardzo różne i niekoniecznie oznaczają wykorzystywanie nieetycznych metod SEO. Oczywiste jest, że strona długo nie aktualizowana, gdzie od dawna nie pojawiły się nowe treści, będzie spadać w wynikach wyszukiwania. Przyczyną spadku mogą być także problemy z serwerem lub skryptem strony, który powoduje powolne ładowanie się strony. Poważnym problemem jest zawirusowanie strony, które wywołuje wyświetlanie się komunikatu o zagrożeniach na stronie.

Wyszukiwarki są nastawione nie tylko na to, aby wyszukiwać w sieci tylko wartościowe treści, ale także na prezentowaniu użytkownikom jak najbardziej trafnych wyników wyszukiwania. Generalnie chodzi o to, aby użytkownik, po wpisaniu poszukiwanej frazy, uzyskał to czego szuka. Niestety zdarza się często, że otrzymuje strony zaspamowane, bezwartościowe, które mimo to w jakiś sposób zostały wyszukane na te słowa kluczowe. Dlatego zadaniem Google jest usuwanie takich stron z indeksu lub obniżanie ich pozycji. Najczęstszą przyczyną kar od Google, typu filtr na słowa kluczowe lub całkowite wyrzucenie z indeksu, jest nieetyczne SEO.

Sprawdzanie strony w narzędziach dla webmasterów Google

Stronę należy dodać do narzędzi dla webmasterów Google używając wszystkich dostępnych adresów. To znaczy strona powinna być dodana z adresem z www i bez www, oraz z protokołem https jeśli takiego używa. Następnie należy stronę zweryfikować aby udowodnić Google, że jesteśmy jej właścicielem. Najczęściej czyni się to przez umieszczenie specjalnego pliku na koncie hostingowym lub dodanie kodu do źródła strony.

Informacja o ewentualnych karach od Google znajduje się w zakładce "Ruch związany z wyszukiwaniem" i "Ręczne działania". Jeśli w zakładce tej pojawia się informacja, że nie wykryto ręcznych działań antyspamowych, oznacza to, że Google nie nałożyło kary na stronę. W przeciwnym wypadku otrzymamy informacje na temat niekorzystnych działań wykrytych na stronie.

Nienaturalne linki przychodzące

Nienaturalne linki są najczęstszą przyczyną kar od Google. Najczęściej są one zdobywane w nieetyczny sposób poprzez dodawanie strony do bardzo wielu katalogów, spamowanie komentarzy, linki we wpisach na forach czy tzw. księgach gości. Linki takie przychodzą ze stron o małej wartości. Duża ilość takich linków prowadzących do strony może wskazywać na nieetyczne SEO. Są również przypadki, gdy Google znajdzie trochę podejrzanych linków na stronie, która w całości jest wartościowa. W takim przypadku właściciel strony otrzymuje taką informacje w narzędziach dla webmasterów. Aby naprawić problem należy te linki usunąć. Sprawa jest dość prosta, jeśli właściciel strony wstawił spamerskie artykuły w jakichś serwisach pozycjonerskich lub tzw. preclach. Wówczas można zalogować się do takiego serwisu i te artykuły usunąć. Jeśli zostały gdzieś umieszczone wpisy gościnne czy komentarze, należy skontaktować się z właścicielami tych stron i prosić o usuniecie tych treści. Jeśli usunięcie linków jest niemożliwe, Google udostępnia narzędzie do zrzeczenia się niepotrzebnych linków.

Sytuacja jest znacznie poważniejsza, gdy takich linków jest bardzo dużo. Dzieje się tak, gdy strona uczestniczy w systemach wymiany linków lub gdy linki zostały kupione. Aby naprawić naruszenie zasad Google, należy te linki usunąć poprzez skontaktowanie się z serwisami, na których są one umieszczone i zażądanie usunięcia ich lub nadania im atrybutu "nofollow". Jeśli nieetyczne działania SEO były wykonywane przez dłuższy czas, na przykład zostało dodane bardzo wiele spamerskich komentarzy na blogach, nie da się usunąć wszystkich tych linków. Google życzy sobie, aby podjąć działania i zrobić tyle ile się da. Na koniec można skorzystać z narzędzia pozwalającego zrzec się niepotrzebnych linków.

Nienaturalne linki wychodzące Również linki wychodzące z witryny mogą być uznane za nieetyczne SEO. Chodzi tu o linki pochodzące z systemów wymiany linków lub linki do stron nie związanych tematycznie z daną stroną. Szczególnie źle widziane przez Google jest umieszczenie tych samych linków w dużej ilości na wszystkich podstronach witryny. Dobra wiadomość jest taka, że usunięcie tych linków jest dużo mniej pracochłonne.

Google uznaje za naturalne linki związane z treścią strony. Umieszczamy je dlatego, że coś nam się podoba. Pisząc artykuł powołujemy się na informacje związane tematycznie znajdujące się na innej stroni i linkujemy do tej strony. Aby uzmysłowić sobie czym są naturalne linki, można zadać sobie pytanie czy umieścilibyśmy taki link, gdyby nie było wyszukiwarek.

Nienaturalne linki z reguły nie są związane z treścią strony. Źródłem ich są systemy wymiany linków, które w zamian za linki przychodzące wymagają umieszczenia na stronie kodu, który generuje linki wychodzące. Inną przyczyną powstawania takich linków jest sprzedaż linków przez właściciela strony czy to za pieniądze czy za coś w zamian.

W przypadku linków wychodzących nie jest konieczne usunięcie ich. Ma to szczególne znaczenie jeśli są to linki np. pochodzące od sponsorów, których nie chcemy usuwać. Według Google wystarczy jeśli te linki nie będą przekazywały PageRank. Jednym z rozwiązań jest ustawienie dla tych linków atrybutu "nofollow". Innym rozwiązaniem jest

przekierowanie linków na stronę, które jest blokowana przed indeksowaniem w pliku robots.txt.

Brak wartościowych treści na stronie Najczęstszym powodem uznania strony za bezwartościową przez Google jest duża ilość podstron z niewielką ilością tekstu lub zduplikowane treści. Google uznaje za bezwartościowe strony przejściowe, które nie posiadają treści same w sobie lub zawierają tylko słowa kluczowe, lecz posiadają tylko link aby przejść dalej. Przykładem stron nie przekazujących wartościowych treści, mogą być strony firm, które obsługują różne miasta lub regiony. Firmy takie tworzą strony dla każdego regionu. Ich zawartość jest dokładnie taka sama i różni się tylko nazwą miasta. Innym przykładem są strony tworzone do zarabiania na programach partnerskich. Strony takie mogą zawierać wartościowe treści, jeśli ich właściciele zadbają oryginalne opisy i artykuły. Na przykład pisanie recenzji książek i wstawianie do nich linków partnerskich, nie jest uznawane za bezwartościowe treści, gdyż ludzie lubią zapoznawać się z opiniami i recenzjami. Za słabą treść uznaje się kopiowanie treści, zdjęć, opisów ze strony programu partnerskiego, bez dodawania żadnych wartości od siebie. W taki sposób powstają duże ilości podobnych stron.

Kolejnym przykładem stron o słabej jakości, są strony zawierające duże ilości tekstów pobranych z banków artykułów.

Dużo poważniejszy problem występuje wtedy, gdy strona zawiera czysty spam. Dzieję się tak, gdy strona zawiera treści, często generowane automatycznie, pobrane z katalogów lub precli. Użytkownicy precli masowo dodają do nich mało wartościowe teksty. Często dodawane są identyczne teksty do wielu precli. Strona stanowiąca zbitek treści pobranych z takich źródeł nie ma żadnej wartości dla odbiorców.

Google uważa za wartościowe strony, na których znajduje się unikalna treść, coś co właściciel strony daje od siebie. Mogą to być eksperckie artykuły, opinie o produktach, doświadczenia z użytkowania produktów, własne doświadczenia itp czyli treści, których nie można znaleźć gdzie indziej.

Spam generowany przez użytkowników Właściciele blogów lub for internetowych często boryka się z problemem dodawania spamu. Przykładam spamu jest zakładanie na forach wielu profili, gdzie jako nazwa użytkownika jest fraza kluczowa. Typowe działanie spamerski to dodawanie identycznego komentarza z linkiem na wielu blogach. Dzieje się tak na forach lub blogach, które nie są moderowane. Aby uniknąć tego problemu na blogu należy wyłączyć możliwość dodawania komentarzy bez moderowania. Każdy komentarz musi być zatwierdzony zanim pojawi się na stronie. Komentarzy spamerskich jest z reguły bardzo dużo i nie chcemy otrzymywać za każdym razem maila, że dostaliśmy komentarz. Dlatego warto korzystać z wtyczek, które wrzucają podejrzane komentarze do Spamu.

Innym sposobem jest używanie tzw. captcha, czyli zmuszenie użytkownika do przepisania tekstu lub liczb z obrazka zanim wstawi komentarz.

Nadmierne nasycenie słowami kluczowymi Właściciele stron, aby podnieść pozycję strony w Google, tworzą teksty tak nasycone słowami kluczowymi, że stają się one praktycznie nieczytelne lub nie niosą wartościowych treści. Inną metodą piętnowaną przez Google jest umieszczanie słów kluczowych lub linków w sposób niewidoczny dla użytkownika. Przykładem bezwartościowej treści są również stopki stron, gdzie upchane zostały linki lub słowa kluczowe. Jeśli znajdziemy w narzędziach dla webmasterów komunikat o nadmiernym nasyceniu słowami kluczowymi, należy tego typu teksty poprawić lub usunąć.

Autorem tekstu jest: Łukasz Wudyka specjalista SEO/SEM właściciel marki YouBoost ​

youboost logo
Poznaj nas. Zaprzyjaźnij się z nami. Wykreuj przy naszej pomocy swój własny sukces.
ZOBACZ NASZĄ OFERTĘ
KONTAKT
533 525 168
info@youboost.pl
ZOBACZ NASZE PROFILE
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA