Specjalista SEO, to ktoś kto zajmuje się optymalizacją i pozycjonowaniem stron internetowych, który nieustannie musi poszerzać swoją wiedzę i poznawać nowe techniki. Branża SEO co jakiś czas się zmienia, a w zasadzie dzieje się to po trochu każdego dnia. Specjalista musi nadążać za tą gonitwą nowości i ewolucji albo poprzez dokształcanie albo przez budowanie profesjonalnego zespołu. Zarówno pierwsza opcja, jak i druga wymaga od specjalisty SEO konkretnych umiejętności i technik pracy.
Dział optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek to dziedzina, która przez długi czas określana była mianem technicznego podejścia do sprawy. Nikt nie zdawał sobie, tak naprawdę sprawy z tego, jak to będzie wyglądać za jakiś czas. Ówcześni specjaliści modyfikowali kody, budowali sieci stron i tworzyli między nimi powiązania. W całej pracy chodziło głównie o optymalizowanie i pozycjonowanie treści poprzez słowa klucze, frazy w meta tagach i pozyskiwanie linków tzw. „anchor- text”. Zadania te były dobre i przynosiły odpowiedni skutek.
Idealny specjalista SEO
Kiedy potrzebny jest profesjonalista to wyobrażamy sobie w głowie, jego idealne cechy, począwszy od wyglądu, charakteru, wykształcenia i umiejętności. Prawie, jakbyśmy wybierali się na pierwszą randkę w ciemno. W obu przypadkach podstawowym pytaniem jest, jakie umiejętności powinien posiadać specjalista od optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek internetowych?
Idealny specjalista SEO koniecznie musi posiadać widzę programisty i informatyka. Nie chodzi tutaj o wykształcenie stricte informatyczne, ale o rozumienie pojęć i swobodne poruszanie się w tym świecie. Najważniejsza jest znajomość języków programowania, jak np. Java czy C++, dzięki czemu tworzyć można strony internetowe, Ważną umiejętnością specjalisty SEO jest orientacja w serwerach oraz bazach danych.
Techniczną terminologię zostawmy póki co za sobą i skupmy się na umiejętnościach specjalisty ds. marketingu internetowego. Osoba zajmująca się SEO skupiać się musi na tym, aby klient był zadowolony i dawać mu to czego chce. Niezbędna jest tutaj znajomość zapotrzebowania na dany produkt na rynku. Bez tej wiedzy nie można ruszyć z miejsca. Sprawdzenie rynku i branży, oraz analiza konkurencji to zadania, o których prawdziwy specjalista SEP nigdy nie zapomina. Dodatkowo specjalista od SEO musi być trochę znawcą PR i mediów społecznościowych. Tworzenie i dystrybucja treści to część działań specjalisty SEO, prawidłowo przeprowadzone mają ogromny wpływ na rozpoznawalność i pozycję, oraz wizerunek firmy. Umiejętność nawiązania i przede wszystkim utrzymania kontaktu z dziennikarzami, blogerami, wydawcami i innymi osobami z mediów okazać się może potrzebna przy organizacji kampanii. Każda osoba, która kiedyś może się przydać jest na wagę złota, ponieważ nigdy nie wiadomo co się zdarzy.
Specjalista SEO znać się powinien na content marketingu oraz posiadać wiedzę z pracy nad tekstem. Blogi stały się w ostatnim czasie doskonałym środkiem do odniesienia sukcesu, dlatego idealny specjalista SEO mus posiadać umiejętność dostarczenia ciekawych i poprawnych treści, a także podać je czytelnikowi w atrakcyjny sposób. Dzięki niemu możliwe jest budowanie sieci linków i generowanie ruchu.
Nie można zapomnieć o zdolnościach do analitycznego myślenia. Specjalista SEO, który nie wychodzi z żadną inicjatywą, tylko i wyłącznie zgadza się na propozycje klienta nie przedstawia sobą wartości. Cenną umiejętnością jest bowiem, analiza sytuacji i przedstawienie, na jej podstawie, propozycji działania. Do sprawnego pozycjonowania stron potrzebna jest ciągła analiza internetowa oraz monitorowanie ruchu na stronie. Wszelkie zachowania gości, komentarze oraz jakość, i źródło ruchu są dla specjalisty ważne. Zależy mu bowiem na wydajności strony.
Ważny dla klienta oraz specjalisty SEO jest wygląd witryny, który ma duży wpływ na jej odbiór przez internautów. Profesjonalista musi znać się na design stron internetowych. Nie chodzi tutaj tylko o estetykę strony i jej przejrzystość czy szatę graficzną, ale głównie o ekspozycję treści, która na bloga mimo wszystko jest najważniejsza. Rozmieszczenie elementów, intuicyjna nawigacja i interaktywność strony to kolejne elementy, o które dbać musi specjalista SEO. W zakres jego obowiązków wchodzi wprowadzanie zmian w funkcjonalności strony.
Pod kątem SEO
Twórcy Google, jakiś czas temu podjęli decyzję o zmianie, której początkiem była obserwacja działań w Internecie. Stwierdzili bowiem, że takie techniczne podejście do SEO wiąże się z niepożądanymi działaniami, takimi, jak spam, który nie jest korzystny dla użytkowników i, który psuje pozytywny wizerunek. Niska jakość stron tworzony pod kątem SEO nie dobrze wyglądała w wyszukiwarkach, a ta nie radziła sobie z ich dużą ilością. Firma rozbudowując algorytmy i wprowadzając bardziej rygorystyczną politykę, która ma wyeliminować nieetyczne i niekorzystne działania, zmusiła pozycjonerów do bardziej ostrożnego pozyskiwania linków. A co za tym idzie, zaniechania praktyk chowania słów kluczowych przed użytkownikami.
Podobnie, jak w przypadku specjalistów ds. public relations, o których niewiele wiadomo i nikt nie wie czym się zajmują, tak dziedzinę SEO wrzuca się do jednego worka między innymi z marketingiem internetowym.
Ekspert w zakresie pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych
Podane wyżej cechy i umiejętności idealnego specjalisty SEO są odrobinę wyolbrzymione. Jednak osoba zajmująca się pozycjonowaniem musi posiadać wiedzę i prowadzić działania z zakresu różnych dziedzin. Między innymi informatyki, programowania, analizy, marketingu itd. Wymieniać w zasadzie można w nieskończoność, ponieważ branż, w których sprawnie poruszać powinien się specjalista SEO jest, jak mrówek w mrowisku i z każdym dniem coś się w nich zmienia.
Znajomość tworzenia stron internetowych w HTML CSS tzn. obsługa wpisów, stron i wtyczek takich jak WordPress to tylko czubek góry lodowej. Nie wystarczy znać się na blogu, posiadać umiejętność wprowadzania treści na blogerze czy innych tego typu wtyczkach do programów. Specjalista SEO koniecznie musi posługiwać się językiem programowania oraz rozumieć zagadnienia, którymi posługuje się sieć.
Wcześniej wspomniana umiejętność analityka internetowego, wchodzi w zakres działalności specjalisty SEO. Dobry profesjonalista nie może ograniczać swojego myślenia do zdobywania pozycji na określonych przez kogoś frazach. Niezbędne są umiejętności analizy linków przychodzących pod każdym kątem, analizy wydajności strony w wyszukiwarkach oraz analizy ruchu na stronie pod kątem konwersji zachowań użytkowników i jakości ruchu odsyłającego.
Specjalista SEO musi mieć na uwadze wszelkie zmiany i ich wpływ na wprowadzenie strony, czyli zmiana nawigacji, rozmieszczenia kluczowych elementów i wprowadzenie szaty graficznej. Wszystko to wpływa na zachowania użytkowników. Celem specjalisty SEO jest osiągnięcie jak najwyższych pozycji w wyszukiwarkach. Ale nie można tego najprostszą drogą, ponieważ każdy specjalista SEO musi spojrzeć na zagadnienie z szerszej perspektywy i indywidualnie. Chodzi bowiem o zjednoczenie popytu i podaży oraz dostarczenie produktu wszystkim tym, którzy wyrażają i manifestują zapotrzebowanie na niego. Potrzebna jest tutaj obserwacja i analiza trendów rynku i potrzeb konsumentów. Nie można zapominać o obserwacji działań konkurencji.
Content marketing określany jest ogólnie, jako element SEO. Dziedzina ta zdobywa ostatnio ogromną popularność, ponieważ pozwala na realizację określonych celów. Praca content managera polega na dystrybucji różnego rodzaju treści związanych z marką i daje ogromne możliwości pozyskiwania linków pozycjonujących, odsyłających ruch na stronę, a także przyciąga ruch. Ciekawe i warte uwagi rezultaty przynosi dystrybucja treści związanych z marką różnymi kanałami medialnymi. Pozyskiwanie linków oraz nawiązywanie bliskiej współpracy z blogerami, wydawcami oraz innymi markami otwiera a także poprzez media społecznościowe daje możliwości budowania rozpoznawalności marki i jej pozycji na rynku.
Wiem wszystko i nic
Czytając i analizując powyższe informacje o umiejętnościach, jakie powinien posiadać specjalista SEO trudno jest uwierzyć, żeby jedna osoba mogła wiedzieć tak dużo. Często mówi się, że jeśli ktoś próbuje zdobyć wiedzę z różnych dziedzin jednocześnie to w zasadzie nie jest specjalistą w żadnej z nich. Dobry ekspert potrafi radzić sobie w sytuacjach kryzysowych i otacza się ludźmi mądrzejszymi, w niektórych tematach, od siebie.
Oczywiście zajmując się tematyką SEO warto jest trzymać rękę na pulsie i czytać napływające z mediów informacje, ale chodzi również o interesowanie się dziedzinami pokrewnymi. Nie ma możliwości, że być ekspertem ze wszystkich dziedzic. Większość profesjonalistów korzysta po prostu z pomocy podwykonawców.