Link building - SEO

Link building jest ważną częścią pozycjonowania. Kiedyś liczyła się tylko ilość odnośników, jednak po zmianach w algorytmach ważniejsza stała się ich jakość.

Czym jest link? Niczym innym jak odsyłaczem umieszczonym w innym serwisie lub dokumencie. Są różne formy - link może być anchor textem, grafiką albo czystym adresem URL. Kiedyś największy wpływ na pozycję miały anchory - tekst z frazami kluczowymi. Obecnie ich użycie jest dość często karane przez Google ze względu na ich nadużywanie.

Skuteczny i przemyślany link building znacząco wzmocni naszą pozycję.Obecnie zasadniczo wyróżniamy cztery rodzaje linków: wewnętrzne, zewnętrzne, naturalne oraz nienaturalne. Pierwsze odsyłają do tego samego serwisu, drugie natomiast - do strony zewnętrznej. Trzecie to linki “bezinteresowne”, czwarte natomiast to najczęściej spam - spotykany w dużych ilościach  w komentarzach na blogach i stronach.

 

Jak wyszukiwarka widzi link?

Wyszukiwarki używają linków w dwóch celach. Pierwszym jest odkrywanie nowych stron, a drugim - określanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

Po sprawdzeniu strony przez roboty, Google indeksuje ją. Musi jednak ocenić wartość danej strony względem danych słów kluczowych. Żeby tego dokonać, pod uwagę nie jest brana jedynie treść danej strony, ale też ilość i jakość linków zewnętrznych, wskazujących na tę stronę. Oznacza to, że im więcej dobrych jakościowo linków prowadzi do Twojej strony, tym lepsza Twoja pozycja w wynikach wyszukiwania.

Taka polityka została wprowadzona w Google w późnych latach 90. Wtedy właśnie wynaleziono PageRank. Przez długi czas był to najlepszy sposób na ocenienie wartości strony.

Jednak, jak wiadomo, zawsze znajdzie się sposób, by oszukać wyszukiwarkę. Stąd wzięły się aktualizacje i nowe algorytmy, które miały tępić nieetyczne sposoby, takie jak SWL-e czy farmy linków. Niektóre sposoby nie są złe same w sobie, jednak zostały nagminnie nadużywane, przez co musiały zostać w jakiś sposób ograniczone. Tępienie złego linkowania to jedno z zadań Pingwina.

Wszystkie czynniki, które Google bierze pod uwagę przy określeniu pozycji, nadal zostają tajemnicą. Zauważalna jest jednak ogromna rola, jaką odgrywa skuteczne linkowanie.

 

Warto rozmawiać

Zanim zaczniesz przekopywać internet w poszukiwaniu stron, z którymi można dzielić treść albo użytkowników, od których można pozyskać zawartość, warto poświęcić chwilę na rozmowę z ludźmi z branży - blogerami i administratorami stron. Inne osoby często mają już pewne doświadczenie i pomysły na to, jak zbudować skuteczną strukturę linkowania.

Dostępne są też różne narzędzia ułatwiajcie nam zadanie. Social Crawlytics pomaga określić, które tematy są popularne, a także chętnie udostępniane. Możesz odszukać autorów tych treści i wymienić się z nimi doświadczeniami.

 

Link building musi być przemyślany

Nie ma co się łudzić, rozsyłanie w ciemno identycznych wiadomości z prośbą o wymianę linków jest równie nieeleganckie, co nieskuteczne. Lepiej jest poszukać dostawców wartościowych treści o wysokiej jakości, posiadających rozbudowane portfolio.Oferta jest bardzo zróżnicowana, jednak warto poświęcić chwilę na jej zgłębienie. Opłacalne korzystanie jest z trochę droższych serwisów, które dostarczają wysoką jakość. Dzięki temu możemy mieć pewność skuteczności naszych działań.

Nie można zapominać o dyskusjach z autorami i dostawcami treści, także tymi zaangażowanymi w media społecznościowe. Pomoże to nie tylko ocenić poziom i wartość ich wiedzy, ale możemy też zyskać potężnego sprzymierzeńca.

Warto też postarać się o zdobycie pozycji opiniotwórczego lidera. Wiadomo, że nie zostanie się nim z dnia na dzień - na pozycję trzeba sobie zasłużyć. Jednak można być pewnym, że im większa nasza renoma, tym chętniej linkowane nasze artykuły.

 

Upomnij się o swoje

Posiadasz prawa autorskie do wszystkiego co tworzysz. Dlatego walcz o swoje! Nie pozwalaj innym witrynom na używanie Twoich grafik, wykresów, itp. bez podawania linku do źródła. Takie działania są kradzieżą i szkodliwym zachowaniem. Jeśli dana osoba chce skorzystać z Twojej pracy, nic nie stoi na przeszkodzie, by podlinkować do źródła - w ten sposób oboje zyskujecie.

 

Monitorowanie

W sieci można znaleźć wiele narzędzi, za pomocą których możemy obserwować dwie interesujące nas rzeczy - udostępnienia i wspomnienia.

Monitorowanie udostępnień pomoże namierzyć osoby, które skorzystały z naszych zasobów bez umieszczenia linku zwrotnego. Dobry monitor udostępnień odnajdzie stronę, która użyła naszej zawartości i poda ich liczbę. Nie pozostaje nic innego niż poprosić administratora strony o umieszczenie odpowiedniej informacji o źródle.

Monitorowanie wspomnień służy raczej budowaniu statystyk. Dzięki odpowiednim narzędziom możemy odnaleźć miejsca, w których została wspomniana nasza marka. Możemy ocenić wiarygodność oraz poprawić ich widoczność. Na pewno przyda się też podczas tropienia depozycjonowania poprzez wystawianie negatywnych opinii.

 

A czas płynie…

I razem z nim przemija aktualność treści. Tym samym stają się nieprzydatne. Trzeba wtedy postarać się odbudować utracone zasoby. Co to oznacza? Możemy uaktualnić naszą treść, a następnie dać znać administratorom stron, które nas zalinkowały, że dana treść zawiera nowsze informacje.

 

Zanim zaczniesz

Pamiętaj, że każda kampania musi się zacząć od dobrego contentu. Nikt nie będzie linkował Twojej strony, jeśli nie będzie na niej wartościowej treści - nawet, jeśli go o to poprosisz. Zaplanuj, jak chcesz, żeby wyglądała Twoja strona. Może warto pomyśleć o blogu?

 

Warto też ustalić swoją własną strategię linkowania. Może być ono oparte na treści, gościnnym wpisie na blogu, zagrywce no czyimś ego i wielu, wielu innych. Każdy znajdzie coś dla siebie. Usiądź i na spokojne pomyśl, jaki sposób będzie najlepszy dla Ciebie.

 

To jak w końcu linkować?

Oto najpopularniejsze metody zdobywania linków.

 

  1. Katalogi. Najlepsze dla firm. Obok linku można podać dane teleadresowe. Najważniejsze jednak, by dany katalog był związany tematycznie z naszą branżą, inaczej możemy dostać karę. Dodając firmę do katalogu zyskujemy od kilku do kilkunastu linków.

  2. Blogi - pierwszą kwestią jest wewnętrzny, branżowy blog oferujący treści, które ktoś może chcieć podlinkować. Walcz o pozycję eksperta, stawka jest wysoka. Druga sprawa to udzielanie się na blogach tematycznych i wplecenie linka w komentarz - choć metoda ta nie zawsze spotyka się z miłym przyjęciem. Zamiast marketingu szeptanego, lepiej “przedstawiać się” linkiem do swojej strony.

  3. Presell pages, tzw. precle. Jest to forma katalogów, do których wrzuca się proste, krótkie teksty z odnośnikami do stron oraz frazami kluczowymi. Warto jednak pamiętać o umiarze, żeby tekst nadal był przyjazny dla użytkownika - zwłaszcza, że algorytmy wyszukiwarek też są dostosowywane pod czytelnika. Mimo wszystko, obecnie, przy dominacji oryginalnego i wysoko jakościowego contentu, precle nie są zbyt często używane.

  4. Fora internetowe. Obserwowanie wypowiedzi internautów to dobra droga nie tylko do zbadania rynku, ale też profesjonalnych odpowiedzi. Oprócz celu marketingowego, jakim jest budowanie wizerunku naszej firmy, w wypowiedzi możemy wplatać odpowiednie linki. Pamiętaj, że nie wszystkie tego typu miejsca mają włączone dodawanie linków. Inną ważną kwestią jest trzymania się zbliżonej tematyki do naszej strony - nie będziemy reklamować kosmetyków na forum o elektronice.

  5. Portale social media. Potęga mediów społecznościowych pomaga zarówno w dotarciu do klienta, jak i w dodawaniu linków. Liczą się zarówno Twoje statusy, jak i treści wrzucane bądź udostępniane przez innych użytkowników. Kluczem do skutecznego linkowania w social media jest posiadanie odpowiednich treści, a także aktywność, która zbliża klienta do marki. Wiele osób ceni bliższy kontakt.

  6. Artykuły sponsorowane.

Pod tym pojęciem mam też na myśli testy produktów. Znajdź blogera, który zajmuje się Twoją branżą, zaproponuj mu współpracę no i… już? Można tak powiedzieć. Część chętnie się zgadza, inni są bardziej sceptyczni. Jeśli masz wątpliwości co do “pisania za kasę”, możesz zaproponować usługę barterową (usługa-usługa albo usługa-produkt) lub wysłać próbki do testów. A co, jeśli się nie spodoba? Jeśli sam wychodzisz z inicjatywą, szanse na negatywne opinie są niewielkie. Bloger raczej przemilczy to, co mu się nie spodobało i skupi się na pozytywach. Jeśli jego opinia będzie nieprawdziwa, zmyślona, i będzie miała tylko na celu zaszkodzenie marce, możesz się odwołać. Jednak, jeśli produkt danej osobie nie odpowiada, zazwyczaj po prostu rezygnuje z recenzji.

  1. Wzajemne linkowanie, polecanie się itp.

Jedna z prostszych metod, zabierająca dużo czasu, ale dająca niezłe rezultaty. Znajdź kogoś, kto mógłby udostępnić Twoją treść, a potem mu to zaproponuj. Proste, prawda? No nie do końca - bądź gotowy na odmowę albo wygórowane wymagania. Jednak często nie tak trudno znaleźć kogoś, z kim można sobie nawzajem pomóc.

  1. Infografiki

Współcześnie internet zdominowały obrazki. Infografiki, które prezentują dane lub proces w jasny, przejrzysty i ciekawy sposób, chętnie są używane ponownie albo wręcz podkradane. Jednak, jak już wspominaliśmy, istnieją narzędzia, które wytropią Twoje grafiki bez odpowiedniego linkowania. Wystarczy wtedy poprosić o dodanie źródła.

 

Jako metodę budowania linków często można spotkać też Systemy Wymiany Linków, czyli SWL, ale są one niezgodne z wytycznymi Google. Często wiąże się to z kupowaniem na nich linków, masową ich wymianą oraz spamowaniem.

 

Jak dobry link building wpływa na mój biznes?

Jak już wspomnieliśmy, dobre linkowanie oznacza dobrą ocenę od wyszukiwarki. Jednak pozycja to nie jedyne, co zdobywa się skutecznym link buildingiem.

  1. Wzajemne relacje

Często w linkowanie angażuje się innych blogerów czy administratorów stron. To powoduje utworzenie się relacji, które mogą nam pomóc w wielu dziedzinach. Przede wszystkim, dobre kontakty wzmacniają częstotliwość linkowania. Trzeba pamiętać, że w biznesie, każda współpraca może przynieść naprawdę spore zyski. Dodatkowo, nie sposób ocenić zaufania, które się w ten sposób buduje.

  1. Wzrost ruchu na stronie

Linkowanie wzmacnia ruch na Twojej stronie - co do tego nie ma wątpliwości. Odnośniki umieszczone w chętnie odwiedzanym serwisie przyciągną internautów. A czy jest coś cenniejszego od potencjalnych klientów? Poza tym, polecenie przez opiniotwórczego blogera wzmacnia zaufanie do naszej marki.

  1. Budowanie marki

Od poznania marki od dobrego polecającego po informacje o produktach i usługach, których może akurat szuka klient - z dobrego linkowania można zyskać naprawdę wiele dla budowania swojej pozycji nie tylko w wynikach wyszukiwania.

 

Dobry link building pomaga zbudować skuteczną pozycję w wynikach wyszukiwania. Należy pamiętać, żeby wszystkie linki miały atrybut dofollow. Dzięki niemu zostaną zaindeksowane przez roboty Google. Równie ważna jest jakość linków. Trzeba mieć na uwadze, że współczesne pozycjonowanie opiera się na content marketingu, dlatego linki także powinny być naturalne, niewymuszone i przyjazne czytelnikowi. Zwłaszcza, że internauci chętnie sami linkują do wysokiej jakości treści.

Autorem tekstu jest Łukasz Wudyka specjalista SEO/SEM właściciel marki Youboost.​

 

 

youboost logo
Poznaj nas. Zaprzyjaźnij się z nami. Wykreuj przy naszej pomocy swój własny sukces.
ZOBACZ NASZĄ OFERTĘ
KONTAKT
533 525 168
info@youboost.pl
ZOBACZ NASZE PROFILE
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA