Jaki rodzaj strony wybrać statyczną html czy stronę CMS
Budując stronę internetową dla firmy, jej właściciel lub dział marketingu będzie musiał wybrać rodzaj strony. Czy będzie to strona statyczna, zbudowana w html, czy też strona typu CMS, której treść jest dynamicznie generowana przez skrypt. Często właściciele stron, rozmawiając z agencją interaktywną, podejmują decyzję o rodzaju strony opierając się na poradach ze strony webdeveloperów. Warto więc zapoznać się z wadami i zaletami obu typów stron.
Statyczna strona internetowa
Strony statyczne kojarzą się ze starymi stronami tworzonymi wiele lat tamu. Wygląd takich stron na pierwszy rzut oka zdradza trendy projektowania stron sprzed wielu lat. Ale nie koniecznie tak musi być. Strony zrobione w czystym htlm i css mogą mieć podobnie nowoczesny i estetyczny wygląd jak motywy do nowoczesnych stron CMS.
Statyczna strona html jest zabiorem plików tekstowych. Nie wymaga ona bazy danych ani serwera z dostępem do php, ponieważ wszystkie dane strony znajdują się w plikach tekstowych. Strona taka składa się z kodu, tekstów i zdjęć. Wszystkie treści wpisuje się bezpośrednio do kodu strony.
Zalety statycznych stron internetowych
● Jedną z najważniejszych zalet statycznych stron HTML jest znacznie większa kontrola nad strukturą plików i linków. Nie ma tu ograniczeń w zaprojektowaniu podstron i ich adresów url. Strony generowane przez skrypt mają z reguły ustaloną strukturę podstron. Na przykład WordPress posiada tak zwane wpisy i strony statyczne i trzeba się do tego ograniczyć. Również strukturę katalogów i podkatalogów można dowolnie zaprojektować i odpowiednio polinkować.
● Prosta statyczna strona będzie się ładować znacznie szybciej niż strona generowana przez skrypt. Dzieje się tak dlatego, że nie ma tu połączeń do bazy danych czy połączeń do wtyczek. Wszystkie dane na stronie są już zawarte w jednym pliku HTML.
● Znacznie łatwiej jest zachować bezpieczeństwo strony w html. W przypadku jakichś usterek, włamania itp, wystarczy stronę skasować i załadować w jej miejsce czystą stronę z komputera. Nie musimy też pamiętać o kopii zapasowej, gdyż zmiany dokonujemy w plikach na komputerze, które są następnie przesyłane na serwer.
● Stronę taką można bardzo łatwo przenieść na inny hosting. Wystarczy przenieść pliki. Jeśli chcemy obejrzeć stronę przed wgraniem jej na serwer, można ją otworzyć na swoim komputerze bez potrzeby instalowania lokalnego serwera. Stronę statyczną w html można też spakować i przesłać mailem.
Wady statycznych stron internetowych
● Jeśli strona posiada wiele podstron, na których powtarza się nagłówek i stopka, stałe elementy trzeba ręcznie skopiować we wszystkich plikach. Modyfikacje strony będą bardzo pracochłonne. Dodanie jednego linku trzeba powtórzyć na wszystkich podstronach. Zmiana, na przykład, numeru telefonu firmy będzie wymagała zmian we wszystkich plikach. Problem ten można obejść przez dodawanie wszędzie tego samego nagłówka lub stopki przy pomocy odwołania php. W tym przypadku będzie trzeba dokonywać zmian tylko w jednym pliku. Jednak wymagany jest w tym przypadku serwer obsługujący php.
● Zmiany na stronie dodaje się bezpośrednio w kodzie html i css. Dlatego też zajmować się tym może tylko osoba obeznana z kodowaniem html/css. Można zakupić wiele szablonów stron html. Jednak ich treść czyli zdjęcia i artykuły musi zmieniać osoba znająca się na kodowaniu html/css.
● Nie istnieją wtyczki czy pluginy do stron html, które wystarczyłoby zainstalować. Jeśli potrzebna jest dodatkowa funkcjonalność do strony, należy ją dodać przy pomocy skryptu. W tym przypadku konieczne będzie zatrudnienie programisty.
Cms strony internetowe generowane dynamicznie przez skrypt Strony tego rodzaju są dynamicznie tworzone przez skrypt, który pobiera treści z bazy danych i wyświetla je na stronie. Istnieje ogromna ilość skryptów, które budują strony od zwykłych stron informacyjnych czy blogowych, przez sklepy internetowe, aż do dużych serwisów portalowych spełniających różne funkcje. Celem takich stron jest wykonywanie wykonywanie różnego rodzaju zadań oraz interakcji z użytkownikami. W zależności od działań użytkownika, strona odpowiada wymaganym działaniem.
Przykładem mogą tu być strony lub wtyczki dodające ogłoszenia lub aukcje. Skrypt samodzielnie dodaje na stronie ogłoszenie dodane przez użytkownika, który wpisuje je do formularza. W przeciwnym razie użytkownik musiałby wysłać swoje ogłoszenie mailem, a pracownik serwisu musiałby je ręcznie dodać w odpowiedniej kategorii. Zrozumiałe jest, że strony CMS oszczędzają czas i nakład pracy.
Strony CMS posiadają panel sterowania, gdzie po zalogowaniu, dokonuje się zmian korzystając z formularza. Strony takie może obsługiwać osoba bez wiedzy informatycznej.
Zalety stron CMS
● Zmianę na stronie wykonuje się w jednym miejscu i skrypt troszczy się aby znalazła się ona wszędzie tam gdzie tego potrzeba.
● Edycji i zmian na stronie może dokonywać osoba, która nie ma wiedzy informatycznej. Aby wpisać tekst i dodać zdjęcia korzysta się ze zwykłego formularza oraz wygodnych edytorów tekstu.
● Istnieją setki wtyczek i pluginów (zarówno darmowych i płatnych), które rozszerzają funkcjonalności popularnych CMSów.
● Wygląd zewnętrzny takiej strony wystarczy zainstalować tak samo jak każdą inną wtyczkę. Czyli zmiana wyglądu strony wymaga tylko paru kliknięć. W praktyce nie jest to takie proste, gdyż nowy motyw trzeba skonfigurować. Niemniej jednak nie trzeba go projektować i budować od nowa, bo w sieci dostępne są tysiące darmowych i płatnych szablonów.
● Zmiany na stronie wykonuje się dużo szybciej i wygodniej i do tego taniej. Modyfikacje treści mogą być wykonane przez pracownika firmy i nie trzeba do tego zatrudniać webdevelopera.
● Aktualizowanie witryny wykonuje się przy pomocy kilku kliknięć. Nowoczesne CMSy są na bieżąco aktualizowane a każda nowa aktualizacja dostępna jest w sieci.
Wady stron CMS
● Strony CMS są tworzone dla dużej liczby standardowych użytkowników. Dlatego posiadają typowe funkcje, które mogą być przydatne dla większości stron. Jeśli dla danej firmy lub osoby potrzebna będzie strona o specyficznych funkcjach, konieczne będzie zatrudnienie programisty, który taki CMS napisze od nowa. W wielu przypadkach można rozszerzyć opcje CMSu przy pomocy wtyczek. Strona w CMS daje i tak dużo więcej możliwości, niż prosta strona statyczna.
● Strona CMS działa znacznie wolniej niż statyczne strony internetowe. Skrypty i kody są ładowane zawsze bez względu na to czy będą wykorzystane na stronie czy nie. Pobieranie treści z bazy danych, ładowanie wtyczek i skryptów wymaga więcej czasu niż ładowanie strony statycznej.
● Teoretycznie zmiany na stronie mogą być dokonywane przez osobę nie znającą się na html czy programowaniu. W praktyce panele administracyjne wielu CMSów są tak skomplikowane, że będzie potrzebne przeszkolenie. Jednak czas wymagany na zapoznanie się z panelem i tak znacznie się zwraca, gdyż zmiany dokonywane są szybciej i bez konieczności wzywania informatyka.
Biorąc pod uwagę wyżej wymienione wady i zalety, w większości przypadków lepszym wyborem będzie strona CMS, jak Joomla czy WordPress. Jest to szczególnie ważne w przypadkach, gdy strona musi automatyzować prace, jak to się dzieje w wypadku sklepów internetowych, serwisów ogłoszeniowych, czy portali. Generalnie CMS jest niezbędny, gdy strona wymaga wielu zmian dokonywanych często.
Jednak w niektórych wypadkach warto powrócić do statycznych stron html. Strony takie sprawdzają się w przypadkach, gdy nie wymagają one prezentowania dużej ilości treści, która jest często zmieniana. Wiele firm rezygnuje ze stron przeładowanych tekstami, na rzecz przejrzystych stron zawierających tylko najważniejsze informacje dla klienta. Chodzi tu o unikanie zmuszania klientów do czytania długich tekstów lecz przedstawianie im tego co najważniejsze w rzucającej się w oczy formie. Służą temu ikonki, które łatwo rzucają się w
oczy i pozwalają szybko znaleźć odpowiedni link czy informacje. Informacje przedstawia się jako hasła, łatwe do odczytania szybko, a nie długi tekst.
Do takich celów doskonale nadają się proste, statyczne strony html. Są to strony wizytówki firmy, które nie są często zmieniane. Statyczna strona html zdaje egzamin w przypadku stron sprzedażowych, stron zapisujących na newsletter, stron promujących jakieś wydarzenie. Często również stron statycznych używa się do budowy portfolio, gdzie prezentowane są tylko najważniejsze informacje, główne projekty, sukcesy, bez zmuszania użytkowników do czytania długich tekstów.
Autorem tekstu jest: Łukasz Wudyka specjalista SEO/SEM właściciel marki YouBoost.