Optymalizacja strony na silniku Joomla

Uważa się, że najbardziej popularnymi systemami zarządzania treścią (CMS), są WordPress i Joomla. Oba systemu służą temu samemu celowi czyli tworzeniu stron z panelem administracyjnym, które pozwalają powierzyć opiekę nad stroną i dodawanie treści pracownikowi nie obeznanemu z html. WordPress najlepiej nadaje się do tworzenia mniejszych stron i blogów. Chociaż można postawić na nim zarówno sklep jak i serwis ogłoszeniowy. Joomla z kolei daje większe możliwości rozplanowania treści na stronie i tworzenia większych serwisów. W odróżnieniu od WordPressa, Joomla nie jest tak przyjazna dla wyszukiwarek. Dlatego też aby strona na silniku Joomla znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania, trzeba dokonać paru prac optymalizacyjnych.

Przyjazne adresy url podstron

Bardzo istotną sprawą są tak zwane przyjazne adresy. Joomla typowo generuje adresy stron i podstron w sposób nieprzyjazny dla użytkowników i robotów wyszukiwawczych. Oznacza to, że w adresach pojawiają się liczby i znaki, które trudno zapisać z pamięci.

Aby Joomla zaczęła generować proste adresy podstron należy zmienić ustawienia w konfiguracji globalnej w panelu sterowania strony. Sekcja "Optymalizacja dla wyszukiwarek" pozwoli ci na ustawienie adresów url przyjaznych dla ludzi i wyszukiwarek. Aby to wykonać ustawiamy "Proste adresy" na tak. Aby to ustawienie działało należy najpierw zmienić w plikach nazwę pliku htaccess.txt na .htaccess. Ponadto ważne jest aby wybrać konto hostingowe działające na serwerze Apache z zainstalowanym modułem mod_rewrite. Inne rodzaje serwerów również pozwalają na instalację i prawidłowe działanie joomla, jednak ustawienie przyjaznych adresów może być trudne i wymagać więcej pracy i doświadczenia. Jeśli korzystamy z serwera Apache ustawienie "Korzystaj z mod_rewrite" na tak, przebiegnie łatwiej.

Sekcja "Optymalizacja dla wyszukiwarek" posiada również opcje adresów z przyrostkiem i adresów w unikodzie. Ustawienie opcji adresów z przyrostkiem spowoduje dodanie na końcu adresu przyrostka html lub php. Większość strony firmowych czy blogów decyduje się na adresy bez przyrostka. Ma to znaczenie dla użytkownika, który nie musi wpisywać długiego adresu. Ma to również znaczenie dla SEO, gdyż Google zaleca długość adresu do 122 znaków, czyli z przyrostka warto zrezygnować.

Z kolei "adresy w unikodzie" pozwolą na dodawanie w adresach znaków spoza alfabetu łacińskiego. Oznacza to, że można będzie używać polskich znaków w adresach url. Od kilku lat używanie znaków narodowych w domenach i adresach url jest dozwolone. Jednak nie są one zbyt praktycznie. Wpisywanie adresów z polskimi znakami na telefonie jest nieco utrudnione. Słowa kluczowe z polskimi znakami w url strony nie wpływają znacząco na dopasowanie do słów kluczowych wpisywanych w wyszukiwarkę. Tak więc korzyść jest niewielka. Ponadto istnieją wyszukiwarki, które nie odczytują znaków narodowych w adresach.

Ponadto można ustawić dodanie do adresów url nazwy witryny. Może być to ważne jeśli nazwa witryny posiada słowa kluczowe. Ryzykujemy jednak, że te same słowa kluczowe pojawią się wiele razy w wielu adresach. Co do przydatności nazwy witryny w adresach url, zdania specjalistów od SEO są podzielone.

Dla pozycjonowania ma znaczenie czy strona ma adres url z www czy bez www. Generalnie wyszukiwarki traktują takie strony jako dwie osobne strony o tej samej treści. Czyli może to powodować zarzut duplikowania treści. Joomla nie daje możliwości automatycznego przekierowania na jedną z tych możliwości. W tym przypadku należy odpowiednio zmodyfikować plik .htaccess i dodać tam kod przekierowujący na adres z www lub bez www.

Metadane

Tak zwane meta tagi czyli "title", "description" i "keywords" nie są brane pod uwagę przez roboty indeksujące i nie wpływają na pozycjonowanie stron. Szczególnie dotyczy to keywords, które są pomijane przez roboty indeksującie i nie są traktowane jako słowa kluczowe, po których wyszukiwarka klasyfikuje treść strony. Z kolei meta tag opisu strony pojawia się w wynikach wyszukiwania jako opis danego linku. Daje on szybki podgląd czego dana strona dotyczy. Warto więc napisać tu coś co zachęci użytkowników do kliknięcia. Spore znaczenie ma tytuł strony, który powinien być inny dla każdej podstrony.

Joomla standardowo pozwala na dodanie osobnych meta danych dla każdego artykułu. Należy je wpisać w opcjach poszczególnych artykułów. Jednak jest to zadanie bardzo pracochłonne.

Można się tu posłużyć wtyczką Seo Boss, która wiele użytecznych funkcji wpływających na pozycjonowanie. Wtyczka posiada wersję darmową. Wtyczka ta pozwala na łatwą edycję meta danych na jednym ekranie, bez konieczności przechodzenia od artykułu do artykułu. Wtyczka ułatwia również pisanie tekstów zoptymalizowanych pod wybrane słowa kluczowe. Można za jej pomocą śledzić pozycję strony w Google. Wtyczka monitoruje gęstość słów kluczowych oraz pozwala zarządzać linkami wychodzącymi.

Opcje meta dane każdego artykułu w joomla pozwalają również na wybór rodzaju indeksowania. W niektórych przypadkach możemy nie chcieć aby dany artykuł był indeksowany, gdy nie ma on wpływu na pozycjonowanie. Możemy na przykład wyłączyć z indeksowania wszelkiego rodzaju regulaminy.

Zdjęcia i obrazki

Standardowa Joomla posiada ustawienia uniemożliwiające robotom indeksującym wchodzenie do katalogu mediów. Obrazki mają duże znaczenie jeśli chodzi o pozycjonowanie i mogą generować sporo ruchu na stronie. Aby pozwolić wyszukiwarkom na przeszukanie katalogu z obrazami, należy usunąć z pliku robots.txt wiersz /images/.

Bardzo istotne jest dodawanie atrybutu alt, czyli opisu alternatywnego, do każdego obrazka. Opis alternatywny znacznie wpływa na pozycjonowanie strony. Można go dodać w opcjach obrazka edytora JCE.

Bardzo istotne jest optymalizowanie obrazków ładowanych do mediów Joomla. Obecnie łącza nie są tak wolne jak kiedyś i możliwe jest ładowanie na stronę dużych zdjęć. Niemniej jednak duże zdjęcia znacznie opóźniają ładowanie strony. Dlatego też warto zadbać o odpowiednie skadrowanie i zmniejszenie zdjęć na stronę. Dotyczy to nie tylko stron w joomla ale wszystkich innych.

Dostępność na urządzeniach mobilnych Dostępność strony dla urządzeń mobilnych wpływa na ranking i pozycjonowanie strony. Strona powinna płynnie dostosować się do szerokości ekranu. Za widok mobilny odpowiedzialny jest motyw strony. Dlatego kupując motyw dla Joomla, należy zwrócić szczególną uwagę na to czy jest on dostosowany do urządzeń mobilnych.

Optymalizacja treści

Aby ułatwić sobie edycję artykułów, dodawanie zdjęć i formatowanie tekstu, warto zainstalować darmowy dodatek JCE Edytor. W konfiguracji globalnej Joomla należy ustawić domyślny edytor tekstu, czyli w tym przypadku trzeba wybrać JCE edytor.

Ważne znaczenie ma tytuł strony, który wskazuje użytkownikowi o czym jest treść strony. Tytuł powinien być inny dla każdej podstrony oraz nie przekraczać 60 znaków. Jego znaczenie maleje, gdyż nie jest wyświetlany w przeglądarkach mobilnych.

Wyszukiwarki coraz lepiej potrafią rozpoznać wartościową treść w odróżnieniu od bezsensownego zbitku słów kluczowych. Niemniej jednak sam ciekawy i przydatny artykuł to nie wszystko. Powinien być on odpowiednio sformatowany tak aby ułatwiał czytanie użytkownikom. Roboty indeksujące również odróżniają tekst sformatowany i zwracają uwagę na podtytuły, tekst wytłuszczony i teksty wypunktowany.

Ważne jest aby tekst był podzielony na akapity i poprzedzony podtytułami. Ważniejsze frazy w tekście powinny być wytłuszczone. Dobrze jest też stosować listy wypunktowane. Edytor JCE znacznie ułatwi edytowanie treści artykułu.

Przydatne jest dodawanie na stronie tak zwanych okruszków czyli ścieżki powrotu. Ułatwiają one użytkownikom zorientowanie się, w którym miejscu strony się właśnie znajdują. Ma to szczególne znaczenie na urządzeniach mobilnych, gdzie nie wyświetlają się tytuły stron.

Przy optymalizacji witryn w Joomla dobrze jest korzystać z odpowiednich wtyczek, które ułatwią pozycjonowanie. Przykładem może być wtyczką Joomsef. Wtyczka jest płatna, jednak ma darmową wersję. Wtyczka ułatwia ustawienie przyjaznych adresów url, pozwala na zarządzanie meta tagami. Ponadto pozwala na zarządzanie przekierowaniami.

Autorem tekstu jest: Łukasz Wudyka specjalista SEO/SEM właściciel marki YouBoost.

youboost logo
Poznaj nas. Zaprzyjaźnij się z nami. Wykreuj przy naszej pomocy swój własny sukces.
ZOBACZ NASZĄ OFERTĘ
KONTAKT
533 525 168
info@youboost.pl
ZOBACZ NASZE PROFILE
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA