Google Alerts to jedna z wielu przydatnych usług od internetowego giganta. Jego podstawowe zadanie jest proste – ma powiadamiać użytkownika o nowych treściach spełniających dane kryteria. Dzięki nim możemy być na bieżąco z informacjami na dany temat. Alerty to tak naprawdę maile informujące nas o nowej treści. Dzięki temu mechanizmowi nie musimy codziennie przebijać się przez liczne wyniki wyszukiwania dla tego samego wyrażenia, by odszukać interesujące nas nowości. W ramach jednego konta Google możemy utworzyć aż do 1000 unikalnych alertów. Obsługują one aż 80 języków i można je ze sobą swobodnie łączyć.
Powiadomienia ustawia się w bardzo łatwy sposób – wystarczy wejść na odpowiednią stronę Google i tam zdefiniować szczegóły alertów – jakie wyrażenia chcemy obserwować, jak często mamy być informowani oraz jaka forma nas interesuje.
Wiele osób może mieć jednak wątpliwości, czy w ten sposób rzeczywiście będziemy na bieżąco z interesującymi nas informacjami. Google może poinformować nas o nowej treści w zaledwie kilka godzin po opublikowaniu.
Alerty są proste w obsłudze. Możemy je modyfikować i dostosować pod wieloma względami. Częstotliwość, źródła, język, region, ilość, sposób i godzina dostarczania – określając te kryteria dostajemy powiadomienia właśnie takie, jakie chcemy. Google sugeruje, żeby zapytanie było jak najdokładniejsze – dzięki temu uzyskasz trafniejsze alerty.
Jakich modyfikatorów możemy użyć przy ustawianiu powiadomień? Po pierwsze – cudzysłów („”). Za jego pomocą możemy dokładnie wyszukiwać wyrażenia składające się z kilku słów. Po drugie – minus (-). Słowo lub wyrażenie nim poprzedzone zostanie pominięte przy wyszukiwaniu. Oznacza to, że jeśli na stronie znajdą się frazy w ten sposób wymienione, strona nie zostanie uwzględniona w powiadomieniach. Po trzecie – site:. Za jego pomocą ograniczamy wyniki wyszukiwania do danej witryny. Modyfikatory można ze sobą dowolnie łączyć, uzyskując jak najbardziej dokładne powiadomienia, które najlepiej odpowiadają naszym potrzebom.
Do czego możemy wykorzystać Alerty Google? Po pierwsze, do monitorowania informacji o danym produkcie lub marce. Dzięki nim możemy przyjrzeć, co słychać w internecie o naszej firmie i tym, co oferuje, lub o konkurencji. Dzięki zawężeniu typu (wiadomości, blogi lub fora) otrzymujemy najbardziej interesujące wyniki. W ten prosty i szybki sposób możemy otrzymać wszystkie najważniejsze informacje o rynku.
Po drugie, możemy w łatwy sposób obserwować interesującą nas stronę internetową. Ta opcja jest szczególnie przydatna, gdy nie lubimy korzystać z powiadomień poprzez RSS lub strona nie udostępnia swojego kanału, a także gdy chcemy zawęzić otrzymywane informacje tylko do pewnego zakresu. Jeśli decydujemy się na ręczne sprawdzanie ulubionych stron, często zdarza się, że niektóre z nich nie mają regularnych aktualizacji. Powoduje to niepotrzebną stratę czasu. Dzięki Google Alerts możemy usprawnić ten proces i sprawdzać tylko te strony, które zawierają nowe treści. Możemy też łatwo zawęzić interesujące nas informacje z danego serwisu do wybranych fraz kluczowych lub wyłączyć te, które nas nie interesują.
Minusem tego narzędzia jest jego ograniczenie. Google Alerts nie oferuje żadnych dodatkowych opcji. Nie możemy segregować informacji ani ich wyszukiwać, nie mamy też dynamicznego dostępu do naszych wyników – przesyłanie informacji mailem łączy się też z tym, że czasem trzeba przekopywać się przez stertę poczty i ręcznie wyszukiwać te, w których znajduje się interesująca nas informacja. Prostota narzędzia jest jednak jednocześnie jego zaletą. Idealnie sprawdza się u początkujących osób oraz jednoosobowych lub niezbyt rozbudowanych firm.
Google Alerts jest przydatnym, prostym narzędziem, które bardzo przydaje się w marketingu i branży e-commerce. Dostajemy łatwy dostęp do informacji, które są do nas specjalnie dostosowane. Usługa ułatwia i skraca regularne szukanie pewnych informacji czy przeglądanie interesujących nas stron. Niewątpliwą zaletą jest szybka informacja o opiniach i recenzjach naszych produktów. Dzięki niemu możemy też w sprytny sposób obserwować konkurencję. Jeśli nie lubimy lub nie potrzebujemy rozbudowanych informacji, Google Alerts będzie idealnym rozwiązaniem. Warto pamiętać, że szybkie reagowanie jest bardzo ważne w marketingu, a dzięki powiadomieniom odpowiednio szybko dowiemy się interesujących nas informacji.