Google Analytics to jedno najpopularniejszych narzędzi do analizy ruchu na stronie. Jego zaletami są: brak opłat i ilość danych, jakie od niego uzyskujemy. Dodatkowo, jest bardzo wygodne w użytkowaniu, a jego instalacja jest bardzo prosta. Z tego narzędzia korzystają giganci, tacy jak GE, NASA, Twitter, The Financial Times czy Epson - łącznie prawie 57% firm spośród 10 000 najpopularniejszych marek. Za pomocą Google Analytics możesz oszczędzić czas, energię, a także pieniądze.
Wśród jego głównych funkcjonalności możemy znaleźć generowanie około 80 rodzajów raportów oraz ich eksportowanie w kilku formatach, tworzenie segmentów użytkowników na podstawie źródła ruchu lub zachowań, integracja z aplikacjami e-commerce, dostępność API i wiele, wiele innych. Raporty mogą dotyczyć m. in. ruchu internetowego, wskaźników konwersji oraz ROI. Google Analytics dostępne jest w wielu różnych językach. Umożliwia jednoczesne zbieranie danych z nieograniczonej ilości stron internetowych. Dodatkowym atutem jest łatwa integracja z Google AdWords.
Analytics zbiera informacje na temat użytkowników, którzy odwiedzają naszą stronę. Udostępnia nam informacje o tym, w jaki sposób odwiedzający do nas trafili, skąd pochodzą, jakiego oprogramowania używają oraz jak zachowywali się na stronie. Możemy podejrzeć informacje dla czasu rzeczywistego oraz dla danego okresu. Zbiera informacje o odbiorcach i kanałach, dzięki którym pozyskujemy osoby odwiedzające. Możemy dowiedzieć się, jaka część ruchu na naszej stronie pochodzi z Google, czy w ruchu z tej wyszukiwarki nastąpiły gwałtowne zmiany oraz na jakie strony trafiają użytkownicy z wyników wyszukiwania. Google Analytics zawiera też informacje o zachowaniu użytkowników, a także o tym, jakie strony ich najbardziej angażują oraz jak zmienia się współczynnik odrzuceń.
Ogromną zaletą tego narzędzia jest fakt, że nie zbiera żadnych danych prywatnych. Przetwarza jedynie pochodzenie użytkowników na podstawie adresu IP, który nie jest prezentowany w raportach. Możemy też nie udostępniać żadnych informacji temu narzędziu. Wystarczy zablokować przyjmowanie plików cookies lub wykonywanie skryptów Java.
Uruchamianie Google Analytics jest bardzo proste. Przede wszystkim, trzeba się zarejestrować lub zalogować za pomocą konta Google. Następnie trzeba wypełnić dane odnośnie naszej strony, a także informacje kontaktowe. Kolejnym ważnym krokiem jest akceptacja umowy użytkownika. Na tym samym etapie możemy dostosować ustawienia odnośnie danych udostępnianych innym użytkownikom Google Analytics. Trzeba pamiętać, że sam dostarczyciel usług wykorzystuje dane, by ulepszać swoje produkty i usługi.
Następnym krokiem jest instalacja kodu śledzącego. Skrypt zostaje wygenerowany na podstawie wybranych przez nas kryteriów. Możemy go zmodyfikować ręcznie, zależnie od naszych potrzeb. Jeśli nie jesteśmy administratorami strony, gotowy skrypt możemy wysłać pocztą elektroniczną do naszego webmastera za pomocą jednego kliknięcia. Gotowy kod należy wkleić w każdej podstronie, gdyż jest wykonywany przy każdym ładowaniu. Na szczęście, wiele CMS i baz SQL umożliwia zautomatyzowanie tego procesu. Za pomocą SiteScan możemy sprawdzić, czy cała operacja zakończyła się pomyślnie. Po wszystkim możemy zintegrować nasze konto Google Analytics z AdWords.
Jakie zalety ma Google Analytics? Po pierwsze – jest darmowe do 5 milionów odsłon. Jest to bardzo przydatne dla małych stron lub dopiero startujących biznesów. Kolejną zaletą są filtry. Możemy tworzyć dowolne widoki dla analiz. Dzięki szerokim możliwościom integracji, rozszerzamy nasze możliwości analityczne. Bardzo przydatne są zarówno statystyki dotyczące odbić i odejść oraz dedykowane e-commerce. Za pomocą pierwszych dowiadujemy się, w któym miejscu odwiedzający od nas uciekają. Drugie natomiast umożliwiają nam ładowanie do Analytics prawdziwych danych dotyczących transakcji.
Możliwości Google Analytics są barzdo szerokie. Do zawrotnej ilości opcji, do których mamy dostęp za darmo, dochodzi łatwość obsługi i duża ilość przydatnych raportów. Można powiedzieć, że to jedno z podstawowych, wręcz obowiązkowych, a na pewno jedno z najbardziej popularnych narzędzi. Sprytna, tania i rozbudowana analityka z Google pomoże rozkręcić każdy biznes w internecie.