Blog firmowy stał się ostatnimi czasy bardzo popularną i trafioną częścią reklamy firmy. Daje on możliwości marketingowe oraz promocyjne, jakich nie można uzyskać za pomocą banerów, artykułów sponsorowanych i kampaniach CPC. Poza granicami Polski, najlepszym przykładem są tutaj Stany Zjednoczone, aż 60 % przedsiębiorstw prowadzi blogi firmowe. Dzięki nim prowadzą analizę potrzeb klienta i są bliżej nich. Blog ułatwia także kontakt z nabywcami, kontrahentami, ponieważ dzięki niemu są one mniej oficjalne. Firma prowadząca bloga w łatwy i przyjemny sposób dowiedzieć się można, w co warto inwestować. Schludny wygląd, dbałość o detale i unikalność blogów, a także charyzmatyczne podejście autora do pisania wabią czytelników, a co za tym idzie zachęcają do odwiedzin firmowej strony.
Problem z prowadzeniem bloga firmowego polega na tym, że w większości przypadków chęci to za mało. Pojawia się milion pytań, o czym pisać i jak pisać. Najczęściej brakuje po prostu pomysłu na to, co sprawi, że klienci zaczną odwiedzać bloga i do niego wracać. W prowadzeniu bloga firmowego nie chodzi o prezentowanie działań przedsiębiorstwa, informacji na temat biura i zmian wewnętrznych. Mam nadzieję, że rozwiąże problem każdego kto zastanawia się nad pisaniem bloga firmowego. Ja uważam, ze warto, ponieważ idą z tego same korzyści. A ty odpowiesz sobie na to pytanie, czy warto prowadzić bloga firmowego, po przeczytaniu artykułu.
Od kilku lat blog, jako forma przekazywania swoich myśli i ważnych informacji, stał się bardzo popularny w zasadzie w każdej branży, obejmuje również sferę prywatną. W zasadzie każdy w tej chwili pisał lub pisze bloga- politycy, młodzież, dziennikarze, muzycy i stylistki, a także lekarze. Po to narzędzie sięgają również firmy, wykorzystując je do komunikacji między sobą a klientem.
Blog firmowy coraz częściej jest postrzegany, jako środek promocyjny firmy. Internet jest miejscem, w którym znaleźć można już generalnie wszystko. A treści w nim zamieszczane są źródłem informacji, również o twojej firmie. Blog może być miejsce, które pokieruje klientem lub kontrahentem wprost na stronę. Dobrze prowadzony i zawierający wartościowe treści przyciągnąć może cenne kontakty.
Tanie i proste, ale nie po najmniejszej linii oporu
Rozwój Internetu i bezproblemowy dostęp do niego sprawił, że prowadzenie bloga, i jego codzienna aktualizacja treścią oraz obrazem, jest dziecinnie proste i najczęściej tanie. Są platformy, które oferują darmowe prowadzenie bloga na wysokim poziomie. Prowadzenie takiej strony nie jest skomplikowane. Dla współczesnych osób, które wychowują się w świecie technologii i Internetu to, jak chodzenie, robią to automatycznie i naturalnie.
Jedynym kłopotliwym momentem może być instalacja wtyczki bloga. Dla osób niewtajemniczonych ten proces może przysporzyć problemów, ale odrobina cierpliwości pozwoli je rozwiązać. Następne fazy są już naprawdę łatwe. Większość platform daje blogerom łatwe w obsłudze i proste wizualnie okno do edycji tekstu, podobne do Worda.
Blog firmowy służy głównie, jako narzędzie do informowania klienta o nowych produktach, promocjach i zmianach, jakie w niej zachodzą. Jednak blog, który istnieje tylko, jako drobny dodatek do strony internetowej firmy, to nie odniesie on takiego sukcesu, na jaki ma potencjał. Zauważalny dla klientów blog to już zupełnie inna sprawa, produkty i informacje będą widoczne i dzięki temu zwiększy się ruch na stronie. Blog powinien zawierać także, treści ciekawe, które po prostu przyciągną uwagę czytelnika. Kiedy klient zostanie już na stronie i chce ją odwiedzać, zaczyna się komunikacja dwustronna. Reakcja wychodzi zarówno ze strony firmy, która tworzy treści na blogu oraz ze strony czytelnika, który wyraża swoje zdanie w komentarzach i dyskusjach. Jest to bardzo szybki sposób na poznanie opinii klienta na temat nowego produktu czy usługi. A o taką wiedzę firma potrafi wiele zrobić, przecież końcem końców chodzi o to, żeby klient był zadowolony. Dzięki temu można dopasować ofertę produktów lub usług do oczekiwań i wymagań klienta.
Relacje przede wszystkim
Jak wcześnie wspominałam dla firmy, która podejmuje się prowadzenia bloga firmowego ważna jest opinia klienta oraz relacja i komunikacja między nimi. Nie chodzi tutaj tylko i wyłącznie o informowanie o nowościach w firmie. Blogi firmowe coraz częściej nie ograniczają się do wiedzy na temat aktualnej oferty, ale rozwodzą się nad tematami, na których opiera się branża. Są to głównie artykuły specjalistyczne lub tłumaczące, o co na danym rynku chodzi. Pod takimi tekstami klienci mogą wyrażać swoje zdanie, zadawać pytania i dyskutować z firmą. Takie rozmowy powodują lepszą i bliższą relację, w jaką wchodzi się z klientem. Dzięki niej obie strony poznają siebie i budują potrzeby. W ten sposób rodzi się lojalność do firmy i zwiększa się liczba stałych klientów.
Blog prowadzony regularnie i merytorycznie tworzą autorytet w oczach klientów, konkurencji i potencjalnych partnerów biznesowych. Dzięki wypracowanej wysokiej pozycji firma zaczyna istnieć w branży i coraz więcej osób rozpoznaje i traktuje ją poważnie. Połączenie wysokiej jakości usług, jakie oferuje firma, z odpowiednim poziomem bloga skutkuje wyrobieniem marki, która zaczyna być postrzegana, jako ekspert w danej branży. Przekłada się to na większą ilość zleceń oraz wyższą marżę, ale przede wszystkim liczy się pozycja. Wszystkie działania, za którymi stoi prowadzenie bloga firmowego, prowadzą do zwiększenia możliwości networkinowych. Firmy z taką pozycją mogą uczestniczyć w targach branżowych, konferencjach i tym podobnych wydarzeniach, a co za tym idzie marka zdobywa szerokie grono odbiorców i renomę.
Prowadzenie firmowego bloga opłaca się tylko wtedy, kiedy autor potrafi zainteresować treścią. Osoby, które czytają artykuły na blogu muszą chcieć wracać. Czytelnicy, którzy regularnie wchodzą na bloga firmowego, są potwierdzeniem tego, że wartościowa treść przyciąga i zatrzymuje. Kanały RSS, które agregują dla czytelnika treści z różnych blogów umożliwiają śledzenie pojawiających się na nich wiadomości. Dzięki temu blog firmowy może być udostępniany czytelnikowi przez subskrybowanie. Jest to przydatna i bardzo pomocna opcja, ponieważ za każdym razem, kiedy na blogu firmowym pojawi się nowy artykuł, każdy kto pozostawił swojego maila dostanie powiadomienie o nowym poście.
Prowadzenie bloga firmowego zwiększa widoczność firmy w wyszukiwarkach internetowych. Większość informacji wyszukiwana jest za pomocą kilku najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych takich, jak np. Google czy Bing. Im więcej treści, ale wartościowe, znajduje się na blogu tym większa jest szansa na wyskoczenie jego nazwy w wyszukiwarce. Dzięki odpowiednim słowom kluczom i frazom, zwiększa się szansa na zaistnienie w wyszukiwarce. Optymalizacja wyszukiwarek pozwala na znalezienie stron, które regularnie zamieszczają nowe treści. Dużą rolę odgrywa tutaj powiązanie z innymi stronami, blogami, gdzie znajdują się odnośniki, linki do naszego firmowego bloga. Podwyższa to pozycję w wynikach wyszukiwarek, a co za tym idzie wzrasta ilość odwiedzin.
Same plusy
Jedynym co można stracić podczas prowadzenia bloga to czas. Regularne umieszczanie treści może okazać się bardzo czasochłonne. W między czasie często trzeba jeszcze odpowiadać na komentarze oraz maile odnośnie umieszczanej treści. Każda czynność to teoretycznie kilka minut, ale kiedy je podsumować prowadzenie bloga jest pracą na cały etat.
Prowadząc bloga firmowego sami stwarzamy sobie okazję do zbudowania wizerunku eksperta i cenionego źródła informacji. Dzisiejszy marketing to nie tylko sprzedanie produktu, ale również pozyskanie stałego i wiernego klienta. Im więcej czasu klient spędzi na blogu firmowym, tym większe są szanse na to, że znajdzie tam to czego szuka.
Generalnie prowadzenie bloga firmowego się opłaca. Warto zainwestować czas i podzielić się wiedzą, jaką posiada dana firma. Zbudować można w ten sposób nie tylko markę i jej wysoką pozycję na rynku, ale również wizerunek eksperta, a co za tym idzie przyciągnąć można klientów. Blogi biznesowe są doskonałym sposobem na promocję oraz budowanie i utrzymywanie relacji w sektorze B2B i B2C. Moc, jaką posiada SEO można wykorzystać właśnie prowadząc bloga, poprzez pozycjonowanie fraz kluczowych. Aby prowadzenie bloga firmowego przyniosło oczekiwane efekty wymaga poświęcenia i czasu, a także systematyczności. Jednak tworzenie wartościowej treści jest kluczowym elementem bloga. Bez niej nie ma z czym wyjść do klienta, i czym go zatrzymać. Blog firmowy jest wspaniałym narzędziem promocyjnym i marketingowym dla firmy. Warto zainwestować czas oraz pieniądze, aby zdobyć zaufanie klientów, przyciągnąć ich ciekawą treścią oraz wyrobić sobie wysoką i stabilną pozycję na rynku.