Ciężko nam sobie wyobrazić współczesny internet bez memów. Chwytliwe teksty, nietypowe obrazki czy filmiki są integralną częścią sieci. Ich popularność jest ogromna. Nic dziwnego, że marketing postanowił je zaadaptować i wykorzystać.
Czym jest mem? Niczym innym jak krótką, najczęściej zabawną informacją lub opinią w formie obrazka, filmiku, krótkiego tekstu, a nawet pojedynczego zwrotu lub tekstu. Ich popularność wiąże się z prostotą i chwytliwością – czyli cechami bardzo ważnymi w marketingu. Replikują się właściwie same. Ich powodzenie mierzy się w ilości udostępnień. Niektóre z nich na trwałe wchodzą w pewne kanony.
Jedne z najbardziej popularnych memów to charakterystyczne zdjęcie z białym tekstem napisanym fontem Impact z czarną obwódką. Mają one jednak swoje własne zasady. Szczególnie te obrazkowe mają pewien kanon, według którego powinno się och używać, a nawet swoje nazwy. Dlatego zanim wykorzystasz memy w działaniach marketingowych upewnij się, czy używasz właściwego obrazka. Tego typu błąd można porównać do literówki. Do pomocy mamy stronę knowyourmeme.com. Jest to największa baza memów z wytłumaczeniem ich znaczenia, historią i przykładami. Są one odpowiednio posegregowane. Najbardziej przydatne są działy „Confirmed” (potwierdzone) oraz „Popular” (popularne). W ten sposób możemy być pewni, że właściwie użyjemy danego obrazka, a także wyszukać te najbardziej lubiane przez internautów.
Jak stworzyć takiego mema? Na całe szczęście, nie musimy nawet korzystać z programów graficznych – na pomoc przychodzi nam Meme Generator. Ta prosta w obsłudze strona umożliwia nam w szybki sposób utworzyć swojego własnego mema, używając najbardziej popularnych obrazków, a także wyszukać te już gotowe.
Pod zakładką „Meme Images” możemy przejrzeć już gotowe obrazki utworzone przez użytkowników. Można je posegregować według popularności według tygodnia, miesiąca, roku i przez cały czas, a także przejrzeć najnowsze memy. Pod zakładką „Meme Characters” znajdują się „surowe” obrazki bez żadnego tekstu. Jest to najszybszy sposób, by znaleźć grafikę, którą chcemy wykorzystać. Pod zakładką „Meme Groups” znajdują się memy zebrane w kolekcje. Najczęściej pochodzą one z wątków na 4chanie, reddicie oraz komentarzy na YouTube. Mogą być przykładem dobrego ich wykorzystania. Jednak trzeba pamiętać, że dwa pierwsze serwisy to hermetyczne społeczności, dlatego niektóre z obrazków mogą być niezrozumiałe lub niesmaczne.
Najbardziej interesuje nas zakładka „Create” (stwórz). Za jej pomocą możemy szybko zrobić mema. Możemy korzystać z gotowych, popularnych, czystych grafik. Inną opcją jest skorzystanie z własnej grafiki i dodania odpowiedniego tekstu.
Należy pamiętać, że tekst na obrazku musi być krótki, prosty, chwytliwy i naturalny. Jeśli na siłę spróbujemy wystylizować tekst na młodzieżowy lub skorzystać ze slangu. Internauci szybko zweryfikują, czy mem jest wymuszony. Spotyka się to z bardzo negatywnym odzewem. Warto też pamiętać, że oprócz tych popularnych na całym świecie, mamy kilka swoich polskich memów. Jeśli przejrzysz kilka stron z popularnymi obrazkami, na pewno znajdziesz dużo inspiracji. Język memów jest bardzo swobodny, ale w marketingu trzeba pamiętać o umiarze. Wiele z nich używa ciętego, ostrego humoru. Można go właściwie wykorzystać, jednak należy być bardzo ostrożnym. Z kolei korzystając z gotowego mema należy sprawdzić jego aktualność. Użycie obrazka, który był popularny jakiś czas temu może spotkać się z lekceważeniem. Podczas tworzenia mema warto wziąć pod uwagę elementy popkultury, ale też aktualne wydarzenia.
Dobry mem trafia w określoną grupę odbiorców. Pomaga zbudować rozpoznawalność. Budują nić porozumienia, dzięki nim łatwiej nawiązać kontakt z odbiorcami. Przydają się w content marketingu, a także zdobywają ogromną popularność w mediach społecznościowych. Są naprawdę dobrym nośnikiem informacji. Najlepiej trafiają do młodych odbiorców, jednak memy łączą całe pokolenia korzystające z internetu.
Korzystanie z tego typu obrazków może przynieść naprawdę dużo korzyści. Grupa firm, która może z nich korzystać, jest naprawdę szeroka. Można też je wykorzystać do opisywania swojej własnej firmy w błyskotliwy i często zabawny sposób. Śmiejąc się z siebie zdobywamy zaufanie odbiorców. Trzeba jednak pamiętać o kilku zasadach. Zwykłe memy są tworzone spontanicznie, jednak te służące w celach marketingowych powinny być dokładnie przemyślane.