Dobór słów kluczowych i long tail

Dobór odpowiednich słów kluczowych bardzo mocno wpływa na sukces w pozycjonowaniu. Nie wolno zapominać o odpowiedniej analizie tego zagadnienia. Wysoka pozycja na dane słowa kluczowe to nie wszystko - musi ona jeszcze przynosić korzyści.

Słówko o słówkach

Słowami kluczowymi nazywamy wyrazy wpisywane w wyszukiwarkę Google w celu znalezienia interesujących informacji, usług lub produktów. Inaczej nazywane są frazami kluczowymi lub po prostu frazami.

Wyróżniamy klika typów słów kluczowych:

  • brandowe - oznaczają słowa kluczowe, które są wpisywane przez użytkowników gdy nie znają nazwy danej firmy, lecz chcą ją znaleźć. Drugą grupą zapytań brandowych są słowa kluczowe połączone z nazwą firmy. W tym drugim przypadku zazwyczaj nie trzeba podejmować specjalnych działań SEO, żeby znaleźć się na pierwszym miejscu. Spowodowane jest to unikalnością nazwy firmy i faktem, że pokrywa się ona z nazwą domeny.

  • ogólne słowa kluczowe - najczęściej 1-2 wyrazowe. wpisywane są przez osoby, które są zainteresowane produktami lub usługami, ale bez sprecyzowanych preferencji. Wysokie pozycje na te frazy wcale nie oznaczają korzyści biznesowych. Dodatkowo, ze względu na ogromną konkurencję, pozycjonowanie na te frazy jest dość trudne.

  • słowa kluczowe long-tail (długi ogon) - są dłuższe od ogólnych. Używają ich internauci o sprecyzowanych preferencjach. Wiedzą, czego chcą i czego szukają. Pozycjonowanie na te frazy jest łatwiejsze ze względu na mniejszą konkurencję.

Oprócz wyżej wymienionych, biznesowych fraz kluczowych, spotykamy jeszcze frazy informacyjne. Związane są z wyszukaniem konkretnej informacji, takich jak „prezydent Grecji” czy “największa planeta Układu Słonecznego”.

Wśród pozycjonerów dobrze znana jest zależność konkurencji od długości fraz kluczowych - im dłuższe zapytanie, tym mniejsza konkurencja, ale zarazem mniejsza częstotliwość wyszukiwania. Dodatkowo, duża ilość wyrazów w frazie kluczowej oznacza sprecyzowane potrzeby klienta. Taka osoba, wchodząc na naszą stronę najprawdopodobniej trafi właśnie na to, czego szuka.

Dobór słów kluczowych

Jest kilka kwestii, które trzeba rozpatrzyć, wybierając słowa kluczowe. Oto kilka sposobów na znalezienie najlepszych fraz:

  1. Spisz swoją ofertę

Podstawowy i niezwykle skuteczny sposób na znalezienie odpowiednich słów kluczowych. Nie można zapominać przy okazji o lokalizacji, w której oferujemy dane produkty lub usługi. Jest ona bardzo ważna. Ludzie najczęściej poszukują lokalnego biznesu lub firmy świadczącej usługi na terenie ich miasta. Na przykład, dla sklepu sprzedającego designerskie meble na terenie Rzeszowa wybierzemy m. in. fotele Rzeszów, designerskie fotele Rzeszów, designerskie meble Rzeszów.

  1. Sprawdź sugestie wyszukiwarki

Google jest sprytną wyszukiwarką. Podpowiada nam, co może nas zainteresować. Podpowiedzi znajdziemy na dole wyników wyszukiwania, a także podczas wpisywania. Sugestie mogą się przysłużyć nie tylko osobom wyszukującym. Także pozycjonerzy mogą wyciągnąć z nich ciekawe informacje. Sugestie od Google zawierają słowa kluczowe podobne do tych wpisanych przez nas, a także słowa kluczowe, które wpisywali internauci szukając tego samego, co my.

  1. Narzędzie Ubersuggest

Jego działanie jest zbliżone do sugestii wyszukiwarki Google. Po wpisaniu słowa kluczowego, wyrzuca nam liczne sugestie podobnych fraz. Warto się pod nie pozycjonować, ponieważ są też dość często wyszukiwane przez internautów. Narzędzie jest bardzo proste w obsłudze nawet dla początkujących.

  1. Narzędzie keyword.io

Kolejne podobne narzędzie, zwraca jednak jeszcze więcej sugestii niż Ubersuggest. Program jest intuicyjny i prosty w obsłudze.

  1. Planer Słów Kluczowych Google AdWords

Chętnie używane, mocne narzędzie. Korzysta się z niego poprzez swoje konto Google. W panelu AdWords, pod menu “Narzędzia” znajduje się właśnie Planer Słów Kluczowych (Keyword Planner). Korzystanie jest bardzo proste. Wpisując w odpowiednie okno swój produkt lub usługę, klikamy “Szukaj propozycji nowych słów kluczowych i grup reklam”

Analiza słów kluczowych pod kątem potencjalnego ruchu

Po opracowaniu listy słów kluczowych należy sprawdzić częstotliwość ich wyszukiwania. Umożliwia to wcześniej wspomniany Planer Słów Kluczowych Google AdWords. Przy wyszukiwaniu sugestii, AdWords dodatkowo pokazuje trendy w wyszukiwaniu danych fraz oraz średnią miesięczną liczbę wyszukiwań. Dzięki wykresowi oferowanemu przez Google możemy zauważyć, czy dane słowo kluczowe jest sezonowe.

Co wpływa na konkurencyjność słów kluczowych?

Ważną kwestią, którą należy poruszyć przy planowaniu słów kluczowych, jest ich konkurencyjność. Od niej zależą koszta pozycjonowanie na daną frazę a także czas trwania odpowiednich działań. Odpowiednia ocena konkurencyjności słów kluczowych wymaga wiedzy z dziedziny SEO, a także doświadczenia. Jakie czynniki należy wziąć pod uwagę?

  • branża - konkurencyjność fraz kluczowych zależy od tego, jakie zyski generuje dana branża. Co za tym idzie, najtrudniej dobry wynik zdobyć w finansach, bankowościach, ubezpieczeniach itp.

  • liczba konkurentów - jest to dość oczywista kwestia. Wybicie się spośród dużej liczby konkurentów jest trudnym zadaniem

  • optymalizacja na tle stron konkurencji - większa liczba dobrze zoptymalizowanych stron pod daną frazę kluczową równa się cięższemu pozycjonowaniu

  • liczba i jakość linków prowadzących do stron konkurentów - jeśli linki, jakie posiadają konkurenci, są dobre jakościowo, próby przegonienia ich w wynikach wyszukiwania są trudniejsze

Long tail

Konkurencyjność na długi ogon jest o wiele niższa niż przy frazach ogólnych. Warto to mądrze wykorzystać.

Na czym polega pozycjonowanie na długi ogon?

Większość wejść na stronę jest związana z określonymi słowami kluczowymi. By były efektywne, trzeba je odpowiednio wypozycjonować, co w zależności od konkurencji jest odpowiednio trudne. Resztę wejść generuje właśnie długi ogon. Dodatkowo, często właśnie frazy long tail są bardziej dochodowe.

Poszczególne frazy długiego ogona mogą być uzyskane za pomocą kombinacji tytułów strony, określonych artykułów czy podstron, jak i słów podkreślanych w artykułach. Wejścia z zapytań długiego ogona są często cenne. Okazuj się, że w ten sposób odwiedzają nas zdecydowani, zainteresowani użytkownicy.

Zalety i wady

Zalety:

  • zadowalające efekty pozycjonowania - okazuje się, że long tail ma naprawdę wysoką skuteczność. Związane jest to z doprecyzowaniem tematyki strony pod daną grupę docelową.

  • duża różnorodność słów kluczowych - powoduje to łatwość pozycjonowania i łatwiejsze trafienie do zainteresowanego użytkownika.

Wady:

  • niemożliwość przewidzenia wszystkich możliwych kombinacji - jest ich po prostu zbyt wiele.

Planując słowa kluczowe, nie skupiaj się jedynie na najbardziej konkurencyjnych frazach. W połączeniu z odpowiednim długim ogonem osiągniemy najlepsze efekty.

youboost logo
Poznaj nas. Zaprzyjaźnij się z nami. Wykreuj przy naszej pomocy swój własny sukces.
ZOBACZ NASZĄ OFERTĘ
KONTAKT
533 525 168
info@youboost.pl
ZOBACZ NASZE PROFILE
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA