Jak rozliczać się z długofalowych działań SEO?

Rozliczanie się jest ważnym aspektem działalności każdej firmy i agencji. Nie oszukujmy się, oczekujemy odpowiedniego wynagrodzenia względem naszej pracy. Jakie są formy rozliczeń? Które wybrać? Co wziąć pod uwagę przy rozliczeniach?

Działania marketingowe można rozliczać na wiele sposobów. Przy umowie na działania marketingowe najczęściej wybierane jest rozliczenie abonamentowe lub ryczałtowe. Dzięki temu wiemy, jaki mamy budżet na promocję klienta. Jeśli korzystamy z rozliczenia za pozycję może okazać się, że kwota włożona w pozycjonowanie nie zwróci się, a taki stan rzeczy może trwać nawet kilka miesięcy.

Jak wydawać budżet klienta w przypadku rozliczenia abonamentowego oraz jakie usługi można umieścić w działaniach? Weźmy przykładowo:

  • stałą optymalizację strony

  • analityka i monitoring

  • inbound marketing i dostarczanie contentu

  • pozyskiwanie ruchu i link building

Każda z wyżej wymienionych usług jest bardzo wartościowa. Jest też źródłem przychodów dla agencji.

Podczas tworzenia warunków i omawiania umowy należy opisać zakres tych działań, ile potrwa i ile będzie kosztowało ich prowadzenie. Koszty abonamentowe mogę być uzależnione od czynników zewnętrznych lub różnych akcji promocyjnych klienta. Dlatego umowa na abonament może zakładać bardziej skomplikowaną formę rozliczeń, np:

  • od zwiększenia ruchu z wybranego kanału

  • od wartości konwersji

  • od liczby leadów

  • od sprzedaży w sklepie internetowym

  • formy mieszane - w zależności od prestiżowych pozycji w Google czy innych czynników

Stała optymalizacja strony

Stała optymalizacja strony polega na analizie wielu jej cech i propozycji jej modyfikacji. Firma SEO opracowuje wytyczne i może je implementować, w zależności od umowy z klientem.

Czego może dotyczyć stała optymalizacja strony?

  • standardowej optymalizacji SEO

  • Search Experience Optimalization

  • nowych treści

  • lepszej konwersji

  • poprawy UX

Dobra agencja SEO zadba o dostarczenie ruchu i zmaksymalizowanie konwersji. Klient będzie widział stałe efekty i dzięki temu rozwiązanie umowy będzie po prostu nieopłacalne.

Analityka oraz monitoring

Podstawowa analityka i monitoring strony są elementami bardzo opłacalnymi w ramach współpracy. Pozwoli zadbać o swój interes oraz zadbać o bezpieczeństwo klienta. Najlepiej zacząć od kodu śledzenia Google Analytics oraz weryfikacji strony w Google Search Console. Umożliwi to nam relacjonowanie klientowi postępów promocji jego strony. Wszystkie informacje dotyczące wzrostu lub spadku ruchu będą na wyciągnięcie ręki. Dodatkowo, za pomocą GSC, możemy monitorować błędy 4xx i 5xx i kary nakładane przez Google. Niezależnie od formy rozliczeń, warto korzystać z monitorów pozycji strony Google. Możemy skupić się na danych frazach kluczowych albo widoczności całej strony.

Inbound marketing - treści na stronie

Wartościowe i unikalne treści na stronę to podstawa strategii CM. Jakie działania możemy wdrożyć?

  • poprawa (analiza, unikalność i atrakcyjność) treści na stronę - m. in. opisów produktów, grup produktowych i aktualności

  • budowanie nowych struktur treści - bazy porad i wiedzy, FAQ, dedykowane rozwiązania oraz wiele, wiele innych.

Działania te są skuteczne dla pozyskiwania ruchu organicznego. Powinny być elementem oferty SEO.

Pozyskiwanie ruchu i linkowanie

Bardzo delikatna i subtelna część oferty. Musimy połączyć jasno określone oczekiwania klienta względem bezpieczeństwa z agresywnością działań. Trzeba także patrzeć w przyszłość - nasze działania cały czas powinny być uważane za bezpieczne.

Linkowanie najlepiej zacząć od jasnego określenia celu - ruchu, jaki mają pozyskać nasze linki. Połączenie tego wszystkiego daje dwie dobre cechy:

  • naturalność linków - umieszczane w sensownych miejscach w logiczny sposób

  • połączenie ruchu referal i SEO

Podstawowe usługi pozyskiwania linków dzielą się na kilka grup

  • klasyczne źródła, takie jak najlepsze katalogi stron

  • działania wysokiej jakości, oparte na doradztwie eksperckim - WOMM

  • płatny i bezpłatny content marketing

  • w-PR

Wszystkie działania muszą być wykonane starannie i z wysoką jakością. Wtedy będą bezpieczne. Dla przykładu, dodawanie strony do katalogów powinno skupić się na najlepszych, powiązanych tematycznie z naszą stroną katalogach. Najlepiej, żeby było ich najwyżej kilkanaście. Trzeba pamiętać, że pozycjonowanie cały czas się rozwija.

Jak rozliczać się za usługi?

Jest kilka metod rozliczania się z klientem przy długotrwałej współpracy. Za niektóre usługi płaci się jednorazowo, za inne trzeba się rozliczyć w perspektywie czasu. Jakie są najpopularniejsze metody?

Za osiągnięte pozycje

Przy tego typu rozliczaniu zazwyczaj określa się razem z klientem listę słów kluczowych, pod które będziemy pozycjonować. Za osiągnięcie wysokich pozycji pod te frazy będziemy wynagradzanie. Zazwyczaj ustala się stawkę za daną pozycję, np. 1-3 - 100 zł, pozycje 4-6 - 50 zł itd. Wielkość premii zazwyczaj nalicza się raz dziennie w perspektywie np. miesięcznej.

Plusy:

  • klient płaci za efekty

  • prostota

  • korzystny przy pozycjonowaniu prostych faz przy posiadaniu wartościowego zaplecza

  • Prosty sposób raportowania - pozycja strony pod danymi słowami kluczowymi

Minusy:

  • problem z określeniem pozycji pod dane słowo kluczowe, co zależy przede wszystkim od lokalizacji

  • ruch na stronie pod inne słowa kluczowe nie jest brany pod uwagę

  • czasem trzeba działać na kredyt

  • motywuje do szybkiego osiągania wyników przy niskich kosztach, co zachęca do korzystania z metod Black Hat SEO i może skutkować karą

Pomimo wad i możliwości nadużyć, model ten jest nadal bardzo popularny. Wynika to przede wszystkim z problemów z uświadomieniem klienta, że działanie wyszukiwarki cały czas się zmienia, a dobre SEO wymaga coraz większych nakładów finansowych. Rozliczanie za efekt jest jednak wygodne dla klientów, którzy są przyzwyczajeni do tego typu rozliczeń

Stały abonament (ryczałt)

W tym przypadki strony uzgadniają stawkę za usługi na miesiąc. Jest niezależny od wyników i ilości wykonanych prac. Najczęściej klient dostaje też raport, żeby wiedział, za co płaci.

Plusy:

  • dowolny dobór słów kluczowych

  • pewny przychód

  • łatwość w planowaniu działań

Minusy:

  • możliwa presja od strony klienta

  • brak pewności co do osiągnięć pozycjonera

  • brak motywacji w dążeniu do jak najlepszych wyników

Model ten jest sprawiedliwy. Specjalista SEO ma pewny budżet, a klient jest na bieżąco informowany o działaniach, które może sprawdzić razem ze statystykami.

Za ruch na stronie

W tym sposobie nie skupiamy się na ruchu na pozycjach słów kluczowych, tylko ruch na stronie, zazwyczaj ograniczony do tego pochodzącego z wyników wyszukiwania. Przy podjęciu współpracy należy ustalić tzw. bazy ruchu oraz ewentualne ustalenie, z jakich słów kluczowych klient zyskuje odwiedziny strony. Forma rozliczania może przyjąć różne formy. Można brać pod uwagę wzrost ruchu lub rozliczać się od każdego pozyskanego użytkownika. Można też wziąć pod uwagę ruch z witryn odsyłających, co jest efektem działań link buildingowych.

Plusy:

  • dowolny dobór słów kluczowych

  • brak górnej granicy

Minusy:

  • określenie bazy ruchu może być niezrozumiałe dla klienta

  • możliwe nadużycia ze strony specjalisty SEO, jak kupowanie ruchu

  • nie wszystkie frazy przyczyniają się do konwersji

Największą zaletą jest brak ograniczenia co do słów kluczowych. Jest to doskonałe rozwiązanie dla klientów, którzy chcą zyskać jak największy ruch z wyników wyszukiwania dla różnych fraz.

Stały abonament z premią za efekt

Ten model łączy abonament z rozliczaniem za osiągnięcie pozycji lub ruch na stronie. Zazwyczaj odgórnie ustalany ryczałt jest niski i stanowi budżet na prowadzenie działań. Premia ma motywować do osiągania jak najlepszych wyników

Plusy:

  • model jest uczciwy dla obu stron

  • pozycjoner posiada stały budżet na działania

  • wysoka motywacja pod kątem wyników

Minusy:

  • nakładają się na siebie wady obu modeli

Model ten jest obecnie najbardziej sensownym rozwiązaniem. Specjalista SEO ma budżet na swoje działania, a także jest odpowiednio zmotywowany

Procent od sprzedaży

Ten sposób sprawdza się jedynie w branży e-commerce. Wymaga ustalenia procentu całej sprzedaży sklepu internetowego, który będzie stanowił wynagrodzenie dla osoby pozycjonującej. Zazwyczaj do rozliczeń uwzględnia się jedynie osoby, które dokonały zakupu, trafiając z wyników wyszukiwania.

Plusy:

  • specjalista dba nie tylko o kwestie związane z SEO, ale także optymalizację konwersji i proces sprzedażowy

  • dobra motywacja

  • brak górnej granicy

  • brak możliwości nadużyć od strony osoby pozycjonującej

Minusy:

  • czasem osiągany ruch jest wysoki, jednak sprzedaż może być niska z przyczyn niezależnych od SEO

  • duże zaangażowanie klienta przy wprowadzaniu zalecanych zmian

Model ten nie jest dość popularny. Wymaga dużego zaufania do obu stron. Jednak przy dobrej współpracy może być bardzo efektywny.

Jak widać, jest sporo sposobów by rozliczyć się z klientem. Biorąc pod wagę wszystkie za i przeciw, na pewno wybierzemy coś odpowiedniego dla naszej współpracy

youboost logo
Poznaj nas. Zaprzyjaźnij się z nami. Wykreuj przy naszej pomocy swój własny sukces.
ZOBACZ NASZĄ OFERTĘ
KONTAKT
533 525 168
info@youboost.pl
ZOBACZ NASZE PROFILE
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA