Jaka jest dobra infografika?

Żyjemy w czasach, w których z każdej strony zalewa nas potok informacji, na każdy temat zarówno z polityki, kultury oraz tego, co dzieje się na świecie. Aby przyswoić i zapoznać się chociażby z częścią tej wiedzy poświęcić temu należy sporo czasu, którego brakuje. Jest to problem, który da się rozwiązać. Z pomocą przychodzą infografiki, czyli prosty sposób na zaprezentowanie trudnej, rozciągłej treści. Taka alternatywa dla tekstu jest łatwiej przyswajalna dla odbiorcy, ale również potrafi go zaintrygować.

Zdolność infografik do prezentowania dużej ilości słów w prosty sposób podbiła serca użytkowników Internetu i nie tylko. Treść infografik zapada bardzo głęboko w pamięć.

Dlaczego info­grafiki zdoby­wają tak wielkie uznanie pub­liczności na całym świecie? Ich wyjątkowa cecha to zdol­ność do prezen­tacji roz­ciągłych, nierzadko trud­nych infor­ma­cji w bardzo prosty sposób. Dodatkowo, najczęś­ciej prezen­tują je w sposób bardzo dobrze zapada­jący w pamięć. Odnoszą się do wielu dziedzin, począwszy od nauki i tech­nologii do społeczeństwa i kul­tury. Ostat­nio stały się również ciekawą i skuteczną formą reklamy. Dowiedz się, jak zaplanować a potem stworzyć dobrą infografikę.

Infografiki są trady­cyjnie postrze­gane jako ele­menty wiz­ualne takie, jak znaki, wykresy, mapy i dia­gramy, które mają za cel pomóc w zrozu­mie­niu danej zawartości tek­stowej. Często ich przekaz jest sil­niejszy niż w przy­padku samych słów czy obrazów. Ikono­grafiki wyko­rzys­tują ele­menty wiz­ualne pro­jektu, aby przed­stawić odbiorcy kon­tekst i znacze­nie pewnych fak­tów w jak najprost­szy sposób, którego nigdy nie doświadczył.

Dobra infografika, czyli jaka?

Bardziej i łatwiej przyswajalną wersją informacji jest forma obrazkowa, niżeli tekstowa. Grafiki są bardziej atrakcyjne dla oka i szybciej zapadają w pamięć. Infografiki są lepiej i gorzej wykonane, ale liczy się ich przydatność. Te, które robią dobre pierwsze wrażenie są o wiele bardziej przydatne w komunikacji i przekazywaniu informacji. Grafiki, które wykonane są bez przemyślenia umykają z naszej głowy w jednej chwili. Dobra infografika musi mieć pewne cechy, bez nich z góry wiadomo, że obrazek nie znajdzie odbiorców i nie przekaże odpowiedniej treści. Każdą infografikę można poprawić i zmienić, tak aby była lepsza i miała sens.

Zrozumieć tekst, który chce nam przekazać jakąś wartościową informację często nie jest łatwo. Zawiłe i trudne słowa mogą nie dotrzeć do każdego odbiorcy w równym stopniu. A spojrzenie na prostą infografikę, które przekazuje dokładnie tę samą wiadomość co tekst przynosi więcej korzyści i zrozumienia. Obrazek wizualizuje problem, informację co ułatwia jej rozumienie. Słyszy się często, że zamiast tekstu lub obraza użyć można wykres słupkowy lub kołowy. Owszem można, bo kto zabroni, ale czasami lepiej zainwestować czas i pieniądze w stworzenie wyjątkowej infografiki. Zapadnie ona w pamięć odbiorcy, na tyle, żeby przekazał ją dalej. Przewagą tego typu obrazków jest ich atrakcyjny wygląd, kojarzący się z czymś przyjaznym i łatwym w odbiorze. Infografika musi spełniać funkcję wykresu, zobrazowania treści.

Żyjemy w czasach, kiedy za pomocą myszki i kilku kliknięć możemy przejechać cały świat i przebierać w natłoku informacji we wszystkich językach. W momencie przeszukiwania sieci naszą uwagę przykują treści ciekawe, inne niż wszystkie. Ważne jest, aby zaskoczyć odbiorcę. Bardziej prawdopodobne jest, że odbiorca zatrzyma wzrok na obrazku niż na obszernej treści. Nadawcy prześcigają się w proponowaniu nam treści, każdy z nich walczy między sobą o to, aby była ona bardziej atrakcyjna. Mamy duży wybór wybierając nadawcę interesującej nas informacji. Idealna infografika to taka, której odbiorca będzie chciał poświęcić swój czas. Najważniejsze jest pierwsze wrażenie, ponieważ bez niego nikt nawet nie zatrzyma się na danym obrazku. W artykule ważny jest tytuł, ponieważ to on musi zaintrygować odbiorcę, podobnie jest w przypadku infografiki. Osoby tworzące infografiki muszą mieć zmysł estetyki, próbować bawić się kolorem i wiedzieć, co się ludziom podoba.

Zrozumienie i przyswojenie

Infografika powinna mieć prosty przekaz, z zasady ma ułatwiać przyswojenie i zrozumienie skomplikowanej treści. Powinna również przyciągać uwagę swoim atrakcyjnym wyglądem. Dla wielu osób taki obrazek ułatwia zapamiętanie trudnej treści. Sednem dobrze zrobionej grafiki informacyjnej jest jej pomoc w zrozumieniu treści, zapamiętaniu jej sensu. Atrakcyjna wizualnie infografika wbrew pozorom nie jest trudna do zrobienia. Zmagania z nią rozpocząć trzeba od zrozumienia treści, z której chce się stworzyć grafikę. Nie może tutaj zabraknąć logicznego myślenia połączonego z artystyczną smykałką, ponieważ, aby infografika miała sens i została doceniona przez odbiorcę, musi ładnie wyglądać i mieć sens.

Dobra infografika, to taka, która robi karierę za swojego nadawcę i jest udostępniana w social mediach. Najpewniej taka infografika jest inna niż wszystkie. Nieszablonowa i oryginalna grafika jest niepowtarzalna i przede wszystkim pomysłowa. Zawsze na końcu ścieżki tworzenia infografiki stoi ta jedna, która jest wzorem i ideałem dla twórcy.

W zasadzie w tej chwili, każdy z nas może wziąć się za zrobienie całkiem przydatnej i dobrej infografiki. A to dzięki programom do ich tworzenia oraz darmowym aplikacjom, które bogate są w różnorodne i efektowne szablony. Mając taki program lub aplikację nie musimy martwić się już o pomysł, ponieważ są one same w sobie skarbnicą inspiracji dla przyszłych artystów grafików. Jednak, aby mieć pewność, że nasza infografika jest jedyną swoim rodzaju nie radzę korzystać z gotowych szablonów. Warto włożyć trochę więcej energii i zrobić coś niepowtarzalnie swojego.

Tak zwany „storytelling”, czyli historia opowiedziana obrazkami, to infografika, która ma mówić sama za siebie. Większość treści zostaje zamieniona w rysunek, a słowa są tylko lekkim uzupełnieniem. Ważne przy infografice jest to, aby tekstu było, jak najmniej, dlatego trzeba wyciąć go tyle ile się da.

Podsumowanie

Aby wykonać idealną, a przynajmniej dobrą infografikę. Na każdym etapie jej tworzenia trzeba sobie, co jakiś czas, opowiadać na pytanie – Czy to co robię ułatwia odbiorcy zrozumienie ukrytej treści?. Przy tworzeniu infografiki trzeba pamiętać o kilku podstawowych zasadach, jak między innymi, porażające pierwsze wrażenie. Pomysł na schowanie wartościowej treści w obrazkowej infografice powinien być nowatorski i opowiadać swoją historię, w taki sposób, aby odbiorca zrobił z wrażenia „wielkie oczy” i chętnie wracał do tej i innych infografik jednego autora.

youboost logo
Poznaj nas. Zaprzyjaźnij się z nami. Wykreuj przy naszej pomocy swój własny sukces.
ZOBACZ NASZĄ OFERTĘ
KONTAKT
533 525 168
ZOBACZ NASZE PROFILE
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA