Najczęstrze błędy popełniane przez blogerów tworzących bloga na WordPress

WordPress jest jednym z najbardziej popularnych systemów zarządzania treścią. Ponadto ma on bardzo przyjazny panel zarządzania. Dlatego jest chętnie wybierany przez prywatnych właścicieli stron i nieduże firmy. Warto jednak zadbać o to, aby strona była przyjazna dla użytkowników oraz robotów indeksujących. Istnieje szereg typowych błędów popełnianych przez twórców stron na WordPress. Warto się z nimi zapoznać i unikać ich w przyszłości.

Wolne ładowanie się strony Nic tak nie irytuje użytkowników jak oczekiwanie, aż strona się załaduje. Podobnie roboty indeksujące źle oceniają strony, których czas ładowania się jest długi. Głównym czynnikiem długiego ładowania się stron są zbyt duże pliki multimedialne. Dlatego warto zadbać aby obrazki były odpowiednio skadrowane i zmniejszone. Warto również pomyśleć o hostowaniu multimediów takich jak filmy czy pliki audio w zewnętrznym serwisie, na przykład YouTube.

Brak dbałości o stronę i jej bezpieczeństwo Wielu właścicieli stron na WordPress nie traktuje ich jak bloga, który powinien być tradycyjnie często wzbogacany o nowe treści. W niektórych wypadkach nie prowadzimy bloga, lecz decydujemy się na tak zwaną stronę wizytówkę, która zawiera tylko treści statycznie. W takim przypadku nie ma konieczności częstego zaglądania na stronię. Nie oznacza to jednak, że stronę można zostawić odłogiem. Takie strony mogą paść ofiarą przejęcia kontroli przez niepowołane osoby lub roboty spamujące. Najczęstszym objawem jest tak zwany "biały ekran śmierci". Inne przypadki to wyświetlający się komunikat o błędzie serwera lub braku łączności z bazą danych. Jeśli przez długi czas właściciel strony nie zauważy, że coś się dzieje nie tak, strona może znacznie spaść w wynikach wyszukiwania. Ponadto zaufanie użytkowników do strony zostanie znacznie poderwane.

Aby uniknąć takich przypadków należy przynajmniej raz w miesiącu zajrzeć na stronę i zalogować się do panelu sterowania nią. Sprawdzamy czy nie ma dostępnych aktualizacji. Jeśli są dokonujemy aktualizacji zarówno samego WordPressa jak i wtyczek i motywów. Przed dokonaniem aktualizacji należy bez względnie zrobić kopię wpisów na blogu i treści strony korzystając z narzędzi WordPressa. Korzystne jest także wykonanie kopii bazy danych. Jeśli strona uległa awarii i nie możemy jej naprawić, istnieje wtedy możliwość odtworzenia treści z kopii zapasowej. Unikniemy wtedy utraty wielu godzin pracy przy pisaniu tekstów.

Innym częstym błędem popełnianym przez blogerów jest instalowanie zbyt wielu pluginów. Niektórzy właściciele stron eksperymentują z różnym funkcjonalnościami i chcą aby ich blog oferował wiele możliwości. W praktyce okazuje się, że niektórych funkcjonalności nie potrzebujemy lub rzadko wykorzystujemy. Nie używane wtyczki powinny być wyłączone i odinstalowane. Hakerzy najczęściej przejmują kontrolę nad stroną przez luki w oprogramowaniu wtyczek. Dlatego warto pozostawić tylko niezbędne minimum wtyczek, które są naprawdę niezbędne. Pozostałe wtyczki, po przetestowaniu ich i stwierdzeniu, że są mało przydatne, należy odinstalować.

Zdarza się, że wtyczki powodują wzajemne zakłócenia i konflikty skryptów. Może to spowodować wadliwe działanie strony lub biały ekran. Po każdej instalacji wtyczki, należy dokładnie sprawdzić stronę, aby nie utracić zaufania użytkowników jeśli na stronie pojawią się nieoczekiwane błędy.

Niekiedy wtyczki powodują problemy z bezpieczeństwem strony. Szczególnie niebezpieczne są wtyczki, które tworzą pliki kopii strony lub bazy danych w głównym katalogu serwisu.

Tytuł i podtytuł strony Nie wyobrażamy sobie jak wielu właścicieli stron na WordPress zapomina o zmianie podtytułu strony, który brzmi "Jeszcze jeden blog na WordPress". Jest to standardowy podtytuł tworzony w momencie instalacji. Podtytuł czy opis strony należy zmienić w opcjach WordPressa i wpisać w to miejsce informacje o czym jest dana strona lub jakieś chwytliwe hasło marketingowe.

Zabronienie robotom indeksowania strony W czasie instalacji bloga istnieje możliwość ustawienia strony jako prywatnej czyli zabronienie robotom indeksującym wchodzenia na stronę. Niektórzy właściciele boją się, że strona zostanie zindeksowana, kiedy będzie jeszcze nie skończona. Takie obawy nie są uzasadnione, gdyż mało kto może się spodziewać od razu dużego napływu odwiedzających. Często jednak nie chcemy aby oglądający zobaczyli bałagan na stronie. WordPress nie posiada opcji wyłączenia strony, jaka jest na przykład w Joomla. Istnieją wtyczki, które pozwalają wyłączyć stronę i zaopatrzyć ją w informację "strona w budowie".

Natomiast ustawienie nieindeksowania witryny spowoduje dodanie do każdej podstrony znacznika noindex. W skutek tego roboty indeksujące będą pomijać witrynę i nie możemy liczyć na jej miejsce w wyszukiwarce. Ważne jest aby po skończeniu budowy strony nie zapomnieć o zdjęciu "noindex".

W panelu administracyjnym WordPressa w Ustawieniach, w zakładce "czytanie" można zaznaczyć lub nie zaznaczyć opcji "Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej witryny". Jeśli opcja ta została zaznaczona w celu dokończenia prac na stronie, warto nie zapominać o włączeniu indeksowania, gdy strona zostanie skończona.

Zbyt długa strona główna Co do wygody długich strona, zdania są podzielone. Niektórzy specjaliści od projektowania stron twierdzą, że długie strony są o tyle wygodne, że nie wymagają klikania. Wystarczy tylko przewijać. Ma to spore znaczenie dla urządzeń mobilnych, gdzie łatwiej jest przewijać w dół niż klikać na menu lub linki.

Niemniej jednak przewijanie długich stron jest przydatne, gdy znajdują się na nich różne informacje przydatne na początku. Przykładem są tu strony tak zwane "one page", gdzie najważniejsze informacje są na stronie głównej. Chodzi tu o informacje kontaktowe, cel strony, korzyści z serwisów lub produktów na stornie i tak dalej.

Inaczej ma się sprawa, jeśli na stronie głównej znajdują się duże odcinki tekstu. Wtedy przewijanie jest męczące dla użytkownika. Bardzo często widzi się takie tasiemcowe blogi, których właściciele nie skracają artykułów na pierwszej stroni i pojawiają się one w całości.

WordPress posiada wygodną opcję uporządkowania strony głównej. W opcjach bloga można ustawić ile artykułów pojawi się na stronie głównej. Ponadto każdy artykuł można podzielnic na zajawkę i główny tekst. W ten sposób tylko zajawka pojawi się na stronie głównej. Użytkownik po przeczytanie tego krótkiego wstępu sam zdecyduje, czy chce czytać dalej.

Zarządzanie użytkownikami i komentarzami Opcje WordPressa pozwalają na decyzję, czy umożliwiamy użytkownikom na dowolne komentowanie czy nie. Decyzja ta jest trudna i zależy od tego czy spodziewamy się wielu komentujących czy nie.

W przypadku zaznaczenia, że każdy komentarz musi być moderowany unikamy problemu spamerskich komentarzy. Natomiast każdy komentarz powoduje przesłanie emailem informacji, że komentarz czeka na akceptację. Takich maili może być bardzo dużo jeśli mamy wielu czytelników i komentatorów. Z drugiej strony lepiej jest na bieżąco zarządzać komentarzami, niż później czyścić zawartość komentarzy.

Największym problemem blogerów są komentarze spamerskie. Blog nie będzie wzbudzał zaufania, jeśli pojawią się na nim komentarze w obcych językach, bardzo długie komentarze nasycone linkami, komentarze reklamujące coś czego nie chcemy reklamować, identyczne komentarze na wielu wpisach.

Dobrym rozwiązaniem jest instalacja wtyczki antyspamowej, na przykład Akismet lub wtyczki dodającej captcha do formularza komentarzy. Akismet od razu wrzuca podejrzane komentarze do spamu i nie wysyła emaili.

Zdecydowanie lepiej jest moderować komentarze. Jest źle widziane jeśli właściciel bloga kasuje komentarze negatywne, z którymi każdy musi się liczyć. Jednak warto usuwać komentarze obraźliwe. Ponadto dobrze jest nie zatwierdzać komentarzy, które nie wnoszą niczego nowego. Komentarz typu "świetny wpis" jest może fajny, ale nie wnosi niczego do treści. W przypadku stron firmowych warto zastanowić się nad całkowitym wyłączeniem możliwości komentowania. Lepiej jest to zrobić przez modyfikację motywu aby nie pojawiał się napis, że komentarze zostały wyłączone.

Wyżej wymienione błędy mogą się wydawać oczywiste. Jednak wielu blogerów o nich zapomina i podrywa zaufanie do swoich stron. Dlatego ważne jest aby stronę dokładnie przejrzeć i często zaglądać aby móc na bieżąco poprawiać błędy.

Autorem tekstu jest: Łukasz Wudyka specjalista SEO/SEM właściciel marki YouBoost.​

youboost logo
Poznaj nas. Zaprzyjaźnij się z nami. Wykreuj przy naszej pomocy swój własny sukces.
ZOBACZ NASZĄ OFERTĘ
KONTAKT
533 525 168
info@youboost.pl
ZOBACZ NASZE PROFILE
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA