Błędy w pozycjonowaniu mogą drogo kosztować. Jakie są najczęstsze błędy? Czego unikać?
Śmiało można powiedzieć, że to kardynalny błąd. Pozycjonujemy stronę uprzednio zoptymalizowaną. Inaczej działania mające na celu podniesienie pozycji mogą nie przynieść oczekiwanych efektów. Zdarza się nawet, że brak optymalizacji mylony jest z nałożeniem filtru lub bana.
Pamiętaj też o konstrukcji strony. Musi być ona dobrze odczytana przez boty. Wśród najczęściej popełnianych błędów znajdziemy powtórzenie sekcji <head> i <body>, znaczniki meta poza sekcją <head></head> albo niedomknięte elementy. Warto dokonać walidacji swojej strony.
Drugim aspektem konstrukcji strony jest to, czy jest przyjazna dla użytkownika. Sprawdź kilka razy, czy poruszanie się po stronie jest łatwa. Nie zapomnij o przeniesieniu arkuszy CSS do zewnętrznych plików.
Słowa kluczowe to serce pozycjonowania. Nie warto używać tych najpopularniejszych. Konkurencja na nie jest spora. Często też osoba wpisująca coś bardzo ogólnego może nie szukać danej usługi lub produktu. Dlatego należy wybierać frazy, które dadzą szansę na pozyskanie klienta. Jakie słowa kluczowe są konkurencyjne?
związane z branżą
o niskiej konkurencyjności
zoptymalizowane pod SEO
Podczas doboru słów kluczowych należy wziąć pod uwagę wiele czynników, czemu poświęcony został oddzielny artykuł.
Pamiętaj też, że przesycenie słowami kluczowymi wcale nie podniesie Twojej pozycji. To samo dotyczy się zbyt wielu słów w atrybutach alt i title obrazków. Duże nasycenie wcale nie wpływa na pozycję, a jedynie zaciemnia treść, która jest po to, by przyciągnąć użytkownika. Jeśli liczba fraz kluczowych na Twojej stronie najzwyczajniej w świecie razi, jest to sygnał do przeredagowania treści.
Równie ważne jest rozmieszczenie słów kluczowych na stronie. Muszą być obecne w różnych odmianach i być czytelne dla internautów. Pamiętaj, że skuteczny copywriting jest na wagę złota i często lepiej skorzystać z usług specjalisty.
Wbrew pozorom, wysoka gęstość słów kluczowych wcale nie sprzyja dobrej pozycji domeny. Treść zaciemniona powtarzającymi się w kółko frazami jest nieczytelna dla użytkownika. Trzeba też pamiętać, że algorytmy wyszukiwania są coraz bardziej inteligentne - łączą ze sobą pojedyncze słowa rozrzucone po tekście, a także rozpoznaje odmiany. Pamiętaj - najważniejsza jest treść.
Praktyką, która nie dość, że jest nieskuteczna, ale może też sprowadzić na nas karę, jest kopiowanie. Choć po internecie krążą opinię, że swoją pierwszą treść - jak pierwszy milion - trzeba ukraść. Duplicate content jest skutecznie tępiony przez Google. Warto postawić na unikalną, dobrą jakościowo treść. Skutkuje to nie tylko dobrą pozycją wyszukiwarce, ale też zaufaniem klientów. Poza tym, duplicate content to po prostu kradzież cudzej pracy.
Wiadomo, że wielu właścicielom witryn zależy na jak najszybszych efektach. Jednak w pozycjonowaniu, a szczególnie przy link buildingu potrzebna jest cierpliwość. Szybkie zdobywanie linków słabej jakości i jak najszybciej nie pomaga zdobywać lepszej pozycji. Naturalne linki dobrej jakości znacznie bardziej podniosą naszą witrynę w wynikach wyszukiwania, a do tego trzeba czasu.
Trzeba też pamiętać o właściwym pozyskiwaniu linków. Nie warto grać nieczysto, co zostało wyjaśnione w artykule o link buildingu. Należy wziąć pod uwagę jakość odnośnika i tematykę strony linkującej. Etyczne linkowanie jest o wiele bardziej skuteczne od nieczystych zagrań. SWLe może kuszą łatwym pozyskiwaniem linku, ale są coraz mniej skuteczne, a korzystanie z nich grożą filtrem lub banem.
Pamiętaj o regularnym przeglądaniu swoich linków i konsekwentnym realizowaniu swojej strategii link buildingu. W kwestii dbania o linki bardzo ważna jest regularność.
Przy wykupowaniu domeny, mamy do wyboru, czy chcemy “www” przed adresem. Jednak jeśli zdecydujemy się na dwa warianty - posiadanie przedrostka i nie - musimy pamiętać, że Google rozpoznaje te serwisy jako dwa od siebie różne. Możemy wtedy dostać karę za powielanie treści. Dlatego w takim wypadku najlepiej korzystać z przekierowania 301.
Dla Google ważne jest nawet miejsce, w którym umieszczona jest treść. Należy zadbać o to, by najlepiej zoptymalizowany content znajdował się właśnie tam.
Pamiętaj też, że czasy tworzenia subdomen ze słowami kluczowymi odchodzą w niepamięć. Ogromnym błędem jest tworzenie subdomeny z jedną stroną, która posiada w nazwie adresu kilka słów kluczowych, oddzielonych przecinkami. Google skutecznie pozna się na tej sztuczce.
Wzajemne linkowanie może być dobrym sposobem na pozyskiwanie linków, jednak źle użyte jest mało skuteczne. Google rozpoznaję te praktykę i nie bierze ich pod uwagę. Jednak można ten mechanizm ominąć w linkowaniu do innych podstron. Gdy strony wzajemnie linkujące się mają podobną tematykę, ryzyko ukarania przez Google jest niewielkie.
Sporym błędem jest też tworzenie zaplecza na jednym serwerze. Korzystanie z wielu subdomen o podobnym adresie IP powoduje obniżenie jakości linków. Dlatego zaplecze warto budować, korzystając z darmowego hostingu.
Dobre linkowanie wewnętrzne pomoże wypozycjonować niektóre hasła. Jest to szczególnie istotne dla rozbudowanych serwisów. Dobrze się temu przyjrzeć. Jak to powinno wyglądać?
każda podstrona powinna być dostępna po maksymalnie trzech kliknięciach
główne kategorie muszą być dostępne z każdej podstrony serwisu
trzymaj jedną tematykę - linkując do podstron tematycznych z innych miejsc
opisy anchor textu powinny być odpowiednio dobrane do tematyki
link wychodzący powinien być obecny na każdej podstronie
Czy Twoja strona może zostać zaindeksowana przez roboty? Jest to bardzo ważne. Sprawdzaj, co analizują roboty na Twojej stronie, czy zdobywają wszystkie istotne informacje? Koniecznie zobacz, czy dostęp do strony nie został zablokowany w pliku robots.txt, metatagach meta robots lub Googlebot. Znaczniki meta robots lub Googlebot nie mogą zawierać instrukcji noindex lub nofollow. Sprawdź jeszcze zasady dostępu w pliku .htaccess.
Jednym z największych grzechów pozycjonowania jest zatrudnianie tanich amatorów. Niestety, dobre pozycjonowanie jest długotrwałym i złożonym procesem, którego skuteczne przeprowadzenie adekwatnie kosztuje. Zbyt tani “specjaliści” mogą więcej napsuć niż wypozycjonować. Dlatego warto brać wypróbowane firmy lub specjalistów z dobrymi opiniami.
Pozycjonowanie jest pełne pułapek i żeby było skuteczne, trzeba dużo pracy. Pamiętaj - najważniejsza jest cierpliwość. Z pozycją jest jak z renomą marki - najlepsze zdobywa się powoli, ale wtedy i utrzymuje długo. I najważniejsze - strona nie będzie osiągała wysokich pozycji, jeśli nie będzie aktualizowana. Dlatego zawsze ulepszaj swój serwis - zarówno stronę techniczną, jak i treść.