Popularność urządzeń mobilnych rośnie z roku na rok. Razem z nią zwiększa się potrzeba odpowiedniej optymalizacji stron internetowych. Dlatego, jeśli dbasz o swoją witrynę, pomyśl o audycie SEO pod kątem urządzeń mobilnych. Co powinniśmy wziąć pod uwagę?
Przekierowania na właściwą wersję są bardzo ważne i warto sprawdzić je dwa razy. Dobrze sprawdzić też przełączanie się między nimi na urządzeniu mobilnym.
Użytkownik musi mieć możliwość przełączania się między wersjami desktopowymi a mobilnymi. Opcja ta też musi być łatwo dostępna. Powoduje to, że nasza witryna będzie user-friendly.
Warto sprawdzić konfigurację witryny oraz przejrzeć nagłówki.
Najbardziej istotną kwestią jest wskazanie tego w rel=alternate/canonical. Jeśli dla wersji desktop alternate oznacza wersję mobilną, należy dodać do nagłówka<link rel=”alternate” media=”only screen and (max-width: 640px)” href=”http://m.domain.com” />. Jeśli dla wersji mobilnej canonical oznacza wersję desktopową, w nagłówku należy dodać <link rel=”canonical” href=”http://www.domain.com” />.
GSC ma wiele istotnych informacji dla strony mobilnej. Warto tam zajrzeć i sprawdzić, jakie błędy mogliśmy popełnić w wersji mobilnej.
Dla oddzielnej, mobilnej wersji strony warto dodać jej mapę XML do GSC. Dzięki temu indeksacja będzie szybsza. Można ją też oddzielnie zweryfikować w Google Search Console. W ten sposób możemy sprawdzić co się dzieje na stronie dla tej wersji.
Sprawdź prędkość ładowania strony i wykonaj odpowiednią optymalizację. Zastanów się, czy niektóre elementy CSS i Javascript nie są zbędne.
Nie używaj przekierowań wykonanych w skrypcie Dzięki temu przyspieszysz stronę. Najlepiej używać przekierowań zdefiniowanych na serwerze. Google zaleca przekierowanie 302, jednak dla wersji mobilnej nie ma to znaczenia
Bardzo ważne jest, by przetestować stronę na jak największej ilości urządzeń mobilnych. Warto skorzystać też z Google Analytics. Można tam znaleźć typy urządzeń mobilnych, z których odwiedzana jest nasza strona, a następnie przetestować na nich wygląd grafik.
Należy pamiętać o zachowaniu standardów dla danych systemów. Odnośniki, przyciski i podobne elementy powinny być łatwo dostępne i klikalne. Na przykład, warto zachować odpowiedni odstęp między odnośnikami.
Od Flasha obecnie się odchodzi, szczególnie jeśli chodzi o wersje mobilne. Google też rezygnuje z wspierania Ajaxa, dlatego najlepiej też już go nie używać.
Obszar roboczy musi być dopasowany dla każdego urządzenia. Trzeba też go odpowiednio kontrolować.
Zarówno Google, jak i użytkownicy mobilni nie lubią okien z powiadomieniami. Zazwyczaj zasłaniają cały ekran. Wszystkie powiadomienia warto dostosować dla wersji mobilnej.
Na stronie RWD powinny być pokazane najbardziej istotne elementy strony. Często funkcje, których szuka użytkownik, są ukryte. Żeby to sprawdzić, najlepiej wykonać testy A/B, by sprawdzić, co jest ważne dla osoby korzystającej z naszego serwisu.
Wyżej wymienionych elementów nie blokujemy. Wyszukiwarki powinny przeczytać i sprawdzić te rzeczy. W ten sposób uzyskamy ważne informacje o tym, czy witryna jest dostosowana do wersji mobilnej.
Sprawdź, czy użytkownik może swobodnie dotrzeć do każdego zakamarka Twojego serwisu. Ukryte strony mogą spowodować, że dany użytkownik nie kupi produktu, którego szuka, a na którego sprzedaży Ci zależy. Często są ukrywane ważne dla serwisu podstrony.
Zarówno dla wersji mobilnej, jak i desktopowej warto pokazać te same linki, takie jak menu. Sprawdź w Google Analytics, które elementy można ukryć, a które należy zostawić.
Użyj testów A/B, żeby sprawdzić, co powinno być widoczne, a co ukryte.
Podstron w wersji mobilnej może być więcej niż w desktopowej. Wynika to z dzielenia większej treści. Jednak sytuacja idealna jest wtedy, gdy ilość podstron pozostaje taka sama lub zbliżona. Czasem jest też tak, że mobilne wersje serwisu zawierają więcej stron dla specyficznych lokalizacji.
Skracać, skracać i jeszcze raz skracać. Użytkownicy mobilni szukają krótkich, konkretnych tekstów. Jeśli chcesz rozwinąć temat, możesz odesłać do wersji desktopowej.
Obrazki trzeba wykadrować, zmniejszyć ich wielkość albo ograniczyć się tylko do tych najważniejszych. Urządzeń mobilnych jest wiele, ale warto wziąć pod uwagę przynajmniej te najpopularniejsze i dostosować pod nie grafiki. Pamiętaj też o tym, żeby odpowiednio je przygotować.
Filmy dla wersji mobilnych ciężko jest dostosować. Każde video trzeba sprawdzić po kątem ładowania się i odtwarzania. Wiele urządzeń posiada zewnętrzne aplikacje do odtwarzania. Możesz wymusić ich użycie. Pamiętaj o tym, że filmy też mogą być responsywne.
Pamiętaj, by optymalizować strony po kątem wersji mobilnej. Jest to potrzebne do odpowiedniego zaindeksowania strony. Google podaje inne wyniki wyszukiwania dla wersji mobilnej i desktopowej. Brak wersji przenośnej negatywnie odbije się na ruchu naszej strony. Weź też pod uwagę odpowiednią długość tytułu strony oraz description. Bardzo przydatne są fragmenty rozszerzone, które dobrze wyglądają na urządzeniach mobilnych. Odpowiednio oddają miejsce docelowe dla użytkownika.
Ważne - nie zapominaj o optymalizacji UX!
Zaprojektuj personę i dostosuj pod nią wersję mobilną. Pamiętaj, by nie kopiować wersji na komputer 1:1.
Używaj przyklejonego menu - powinno ono (albo przynajmniej jego część) podążać za przesuwanym ekranem
Zrezygnuj z ozdobników.
Skracaj formularze.
Dostosuj kolorystykę pod wersję mobilną - lepiej używać mniej kolorów.
Zachowaj odpowiednią wielkość przycisków oraz odległość między nimi.
Stosuj jak najmniej rodzajów fontów.
Czas ładowania powinien być jak najkrótszy
Pamiętaj o przycisku do przełączania się między wersjami
Używaj schema.org
Nie zapominaj o testach.
Urządzenia mobilne podbijają rynek. Prawie każdy korzysta ze smartfona, coraz popularniejsze stają się tablety. Wzrasta ilość osób ze starszego pokolenia, które odkrywają zalety urządzeń przenośnych, dla młodszych są one wręcz naturalne. Wielu internautów decyduje się też na dokonanie zakupu lub skorzystanie z usługi via mobile.
Strona niedostosowana do użytkowników mobilnych jest piętnowana przez Google. Na poziomie wyników wyszukiwania taki serwis zostaje odpowiednio oznaczony - co powoduje spadek CTR. Zdarza się nawet nakładanie kary za brak responsywności.
Na szczęście umożliwia nam to Google Analytics pod zakładką Odbiorcy -> Ruch mobilny. Ruch na Twojej stronie zostanie podzielony na trzy kategorie: desktopy, smartfony (mobile) i tablety. Pamiętaj, że wielkość ruchu nie jest najważniejsza - skup się raczej na udziale mobile we wszystkich odwiedzinach Twojej strony w skali np. dwóch lat. Warto patrzeć na dłuższy okres, gdyż, jak wiadomo, wprowadzanie nowych funkcjonalności czy dowolne zmiany zazwyczaj trwają po kilka miesięcy. Sprawdzając swoje wyniki pamiętaj, żeby nie brać po uwagę robotów Google.
Drugie miejsce, które może dostarczyć nam cennych informacji, to sekcja Pozyskiwanie -> Cały ruch -> Źródło/medium. Przyjrzyj się kolumnie google/organic - są to wyniki naturalnych wyników wyszukiwania w Google. Kliknij Dodaj segment, a następnie wybierz Ruch z komórek albo Ruch z komórek i tabletów. Tę opcję znajdziesz ponad wykresem. Umożliwi Ci to przeanalizowanie ruchu mobilnego na tle całości. Nie bój się i poeksperymentuj - Google Analytics posiada wiele przydatnych narzędzi.
Dzięki różnym kombinacjom możesz sprawdzić, jak długo użytkownik pozostał na Twojej stronie, ile podstron przeglądał, jaki jest współczynnik odrzuceń. Duża ilość odwiedzin, ale mała ilość dłuższego przeglądania może sugerować kiepską optymalizację albo utrudnione korzystanie ze strony - mały tekst, utrudniona nawigacja i wiele, wiele innych.
Stworzenie dobrej strony mobilnej to nie lada wyzwanie. Sprawdzaj regularnie, czy wszystko jest z nią w porządku, a także jakie są nowe trendy w stronach mobilnych. Pamiętaj, że obecnie wyniki dla urządzeń przenośnych są definiowane oddzielnie, coraz więcej osób przegląda internet na swoich urządzeniach - co powoduje spory ruch dla komórek i tabletów. Jeśli nie chcesz zostać w tyle, zadbaj o jak najlepszą stronę mobilną - chętnie pomożemy Ci w MSO oraz audycie.